x تبلیغات
تجهیزات پزشکی

اصول کنترل کيفی و کالیبراسیون دستگاه ونتيلاتور مراقبت ويژه

این دستورالعمل ، تمامی ونتیلاتورها به جز ونتیلاتورهای جت ، ونتیلاتورهای فشار منفی ، ونتیلاتورهای ماشین بیهوشی و ونتیلاتورهای پرتابل را شامل می شود.

اصول کنترل کیفی و کالیبراسیون ونتیلاتور مراقبت ویژه
خلاصه عملکرد دستگاه ونتیلاتور
ونتیلاتور دستگاهی است که تنفس را برای بیمارانی که به طور طبیعی قادر به تنفس نبوده یا احتیاج به کمک دارند ، فراهم می نماید. تهویه بر پایه دمیدن هوا و آزاد گذاشتن ریه ها به طور دوره ای استوار است که توسط ونتیلاتور انجام می گیرد.
در واقع تهویه عبارت است از دمیدن هوا به داخل ریه و خالی شدن آن به طور متناوب. از سوی دیگر بازدم یک عمل غیرفعال بوده و انجام آن به خاصیت الاستیک ریه هایی که هنگام دم متسع شده اند ، بستگی دارد. بنابراین کار ونتیلاتور در اصل ایجاد یک دم است و اگر فرصت کافی به ریه ها داده شود ، این هوا در حین بازدم خود به خود از ریه ها خارج خواهد شد. در فاز دم ، ونتیلاتور فشار و فلوی تنظیم شده را اعمال می کند ، دستگاه های خاصی نیز مقدار مناسب فلوی تنفس و الگوی زمانی بین دم و بازدم را کنترل می کنند.
ونتیلاتور با استفاده از یک فشار مثبت ریه ها را باد می کند ، فشار در داخل ریه ها متناسب با حجم گاز افزایش می یابد ، این فشار مثبت توسط لوله های مخصوص به ریه ها منتقل می شود. در بعضی ونتیلاتورها یک سوییچ جهت تعویض فاز از دم به بازدم در داخل دستگاه وجود دارد. در بعضی دیگر برگشت الاستیک سینه به طور طبیعی خروج گاز در هنگام بازدم را باعث می شود. البته در مدل های دیگر ، فشاری کمتر از اتمسفر باعث ایجاد فشار منفی در فاز بازدمی می شود.

معرفی تجهیزات چشم پزشکی

تجهیزات چشم پزشکی

باتوجه به پیشرفت روز افزون فناوری و تأثیر آن در رشته‌های مختلف از جمله پزشکی و اهمیت تجهیزات پزشکی در این حوزه، نقش انکار ناپذیر علم مهندسی پزشکی در افزایش کیفیت پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری ها، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.با توجه به ارزش بالای مادی و سرمایه ای تجهیزات پزشکی و نقش حیاتی آن در سلامت بیماران، فرایند خرید، نصب و راه اندازی، آموزش، کالیبراسیون، نگهداری، تعمیر و … این تجهیزات از حساسیت بسیار بالایی در مقایسه با سایر تجهیزات برخوردار است. در این جا با توجه به نقش برجسته سلامت چشم در افراد جامعه و اهمیت تجهیزات مرتبط با چشم، به بررسی دستگاه ها و تجهیزات در زمینه چشم پزشکی و بینایی سنجی پرداخته ایم.

با استفاده از امکانات و تجهیزات پیشرفته امکان ارزیابی بسیار دقیق و کاملی از قسمت قدامی چشم فراهم می شود. برخی از این ارزیابی‌ها عبارتند از:

ارب اسکن (Orbscan) و Pentacam
به وسیله این دستگاه، توپوگرافی قرنیه یعنی ساختمان کلی قرنیه شامل قدرت سطحی، ضخامت و شکل قسمت جلوئی و خلفی آن مشخص می شود. این روش یکی از تکنیکهائی است که می تواند قسمت خلفی قرنیه را نیز مورد ارزیابی قرار دهد.

پاکی متری Pachymetry
پاکی متری روشی است که در آن با استفاده از امواج مافوق صوت ضخامت قرنیه اندازه گرفته می شود. پاکی متری یک اقدام اساسی و اصلی قبل از انجام جراحی های عیوب انکساری مانند لیزیک است زیرا در این قبیل جراحی ها قسمتی از بافت قرنیه برداشته می شود.

توپوگرافی Topography
در این روش با فرستادن حلقه های نورانی به سطح قرنیه و سپس دریافت بازتاب این حلقه ها و آنالیز اطلاعات دریافت شده و بررسی نقشه توپوگرافی می توان هر اختلالی در قرنیه مانند کراتوکونوس(قوز قرنیه)، اسکار در قرنیه و همچنین انحنای قرنیه را مشخص کرد. این روش یک اقدام اصلی برای افرادی است که می خواهند تحت عمل جراحی تصحیح عیوب انکساری مانند لیزیک قرار گیرند. همچنین ممکن است در پی گیری پس از عمل در بعضی از افراد نیز مورد نیاز باشد.

[تجهیزات چشم پزشکی] کونفو اسکن Confoscan
از این تکنیک می توان برای بررسی قرنیه پیش از اعمال جراحی، تشخیص زودهنگام کراتوکونوس یا قوز قرنیه، بررسی سلامت اندوتلیال(داخلی ترین لایه قرنیه)، تعیین عمق لایه ای از سطح قرنیه که در بعضی از جراحی ها کنارزده می شود و بررسی لایه اپیتلیال(سطحی ترین لایه قرنیه) استفاده کرد.

تونومتر غیر تماسی
از این وسیله بدون نیاز به بی حسی و رنگ آمیزی قرنیه چشم جهت اندازه گیری فشار چشم استفاده می شود. از آنجا که بیشتر پزشکان برای اندازه گیری فشار چشم از تونومتر تماسی استفاده می کنند و تونومتر تماسی نیاز به بی حسی چشم و رنگ آمیزی قرنیه با فلوئورسئین دارد بسیاری از بیماران مانند کودکان و افراد مسن همکاری خوبی ندارند و این امر باعث خطا در اندازه گیری فشار چشم می شود. ولی در تونومتر غیر تماسی نیازی به بی حسی و رنگ آمیزی قرنیه نیست و به راحتی از آن برای اندازه گیری فشار چشم تمامی بیماران می توان استفاده کرد. از آنجا که که بالا بودن فشار چشم یا همان آب سیاه پدیده بسیار خطرناکی است و عدم درمان مناسب و به موقع در این زمینه منجر به نابینایی می شود توصیه می شود افراد عادی حداقل سالی یک بار و افراد با سابقه خانوادگی آب سیاه حداقل شش ماه یک بار به بررسی فشار چشم خود بپردازند .

[تجهیزات چشم پزشکی] لنزمتر
لنزمتر (Lensmeter) ، دستگاهی است که به وسیله‌ آن ، توان، محور و مقدار منشور یک عدسی تعیین می شود و یکی از وسایل ضروری هر مؤسسه عینک سازی است و در مدل‌های گوناگون یا با نام های تجاری از قبیل : لنزومتر، فراکسیونومتر، فوکومتر یافت می شود و در یک تعریف کلی می توان گفت: این گونه لنزمتر های دستی، دارای حدودا یک صد و پنجاه قطعه مکانیکی با عملکردها و حساسیت های مختلف و تقریبا دارای پانزده عنصر اپتیکی که شامل عدسی هایی با ضریب شکست های بسیارحساس و اینه‌ انعکاسی، خط کش مدرج و حدود چهار عدد شیشه‌‌ رتیکول بسیار دقیق باشند و در بعضی از لنزمتر های جدید، مقدار درصد جذب اشعه‌ی ماوراء بنفش (UV) و عدد آبه ‌(Abbe) عدسی را هم می توان مشاهده کرد. بعضی از لنزمتر ها، اتوماتیک و دیجیتالی (Autolensmeter) هستند و توان عدسی به صورت پرینت (چاپ شده) از دستگاه خارج می شود و از ۱۲/۰ الی۳۰ دیوپتر را می توان اندازه گیری کرد. در بعضی از لنزمترها، توان عدسی از داخل و بعضی دیگر از بیرون خوانده می شود. از انواع دیگر این دستگاه، می توان از لنزمترهای تلویزیونی نام برد که صفحه‌ نمایشگر تعیین محور و توان عدسی از بیرون قابل روِیت است. بعضی دیگر، دستی هستند که نوع دستی آن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

پکی متری
پکی متری وسیله ای اولتراسونیک برای اندازه گیری ضخامت قرنیه است. با این وسیله ضخامت قرنیه در مرکز و ۸ نقطه اندازه گیری می شود. یکی از کاربردهای پکی‌متری ، بررسی پیش از عمل لیزیک است. با پکی متری می توان حداکثر ضخامت قابل برداشت توسط لیزر اگزایمر را در جریان عمل لیزیک تخمین زد.

[تجهیزات چشم پزشکی] پریمتری
پریمتری روشی جهت بررسی میزان بینایی است. انجام این تست به صورت کامپیوتری دارای دقت و سرعت بالایی است و انجام پریمتری در بیماری های مختلف چشم به ویژه در گلوکوم (آب سیاه) و بیماری های عصب اپتیک کمک شایانی می کند. به کمک روش پریمتری اختلال میدان دید ناشی از بیماری‌های شبکیه، عصب بینائی و مسیر بینائی داخل جمجمه‌ای را تشخیص داده و پیگیری می‌کنند. باید توجه داشت که این آزمون به پاسخ‌های فرد وابسته است. دو روش اصلی برای پریمتری وجود دارد که به استاتیک و کینتیک معروف است.
در پریمتری استاتیک (ثابت)، ابتدا یک نور ضعیف را در محلی خاص نشان می‌دهند، اگر دیده نشد، بدون حرکت دادن محل نور، شدت نور را افزایش می‌دهند تا اینکه فرد آن را ببیند. این را آستانه آن محل می‌گویند. این کار را در نقاط مختلف تکرار کرده و حساسیت نوری نقاط مختلف را با هم مقایسه می‌کنند.
در پریمتری کینتیک (متحرک) ، شیء آزمودنی (با اندازه و روشنی ثابت) را در محورهای مختلف از محیط به مرکز میدان دید می‌آورند تا اینکه در هر محور فرد آن را ببیند. این نقاط سر حد بینائی را به هم وصل می‌کنند تا یک ایزوپتر (lsopter) به‌دست اید (در داخل ایزوپتر، آن هدف را می‌توان دید و در خارج آن خیر.) هر چه ایزوپتر، بزرگتر باشد میدان دید بهتر است. هر چه روشنائی شیء آزمون بیشتر باشد و اندازه شیء آزمون بزرگتر باشد، ایزوپتر ترسیمی برای آن شیء بزرگتر است. ‌سه روش فرعی نیز برای پریمتری وجود دارد که شامل صفحه مماسی Tangent Screen پریمتر گولدمن و پریمترهای خودکار کامیپیوتری است. صفحه مماسی ساده‌ترین وسیله پریمتری است. در این روش از سنجاق‌های سفید روی یک چوب سیاه استفاده می‌شود که در برابر یک صفحه سیاه نشان داده می‌شوند. این روش ۳۰ درجه مرکزی میدان بینایی را بررسی می‌کند. ‌در پریمتر گولدمن، ‌بیمار در برابر نیمکره سفید توخالی می‌نشیند و سپس میدان دید او توسط نقاط نورانی که شدت و اندازه آن ها قابل تنظیم است به هر دو روش استاتیک و کینتیک بررسی و ترسیم می‌شود. در روش پریمترهای خودکار کامپیوتری به کمک کامپیوتر حساسیت آستانه هر نقطه از میدان دید (پریمتری استاتیک) را به دقت به‌صورت اعدادی مشخص می‌کنند. این دستگاه می‌تواند پریمتری بیمار را به‌ صورت نمودارهائی که حاصل اتصال نقاط مشابه (از نظر حساسیت) به‌ هم است، نشان دهد و همچنین نتیجه پریمتری بیمار را در حافظه خود نگه دارد.

[تجهیزات چشم پزشکی] توپوگرافی
توپوگرافی وسیله ای برای بررسی قدرت و شکل قرنیه است. به وسیله توپوگرافی با تصاویری که به طریقه کامپیوتری پردازش شده‌اند می توان قدرت انکساری قرنیه، وجود و مقدار آستیگماتیسم و محور آن و وجود آستیگماتیسم نامنظم به خصوص کراتوکونوس را بررسی کرد. مهمترین کاربرد توپوگرافی در بررسی قبل و بعد از اعمال انکساری نظیر RK، PRK و LASIK ‌است. دستگاه توپوگرافی حلقه های نورانی بر سطح قرنیه می‌تاباند که دستگاه کامپیوتر همراه آن از روی بازتاب شکل این حلقه ها به قدرت انکساری قرنیه در نقاط مختلف آن پی می برد. قدرت های مختلف سطح قرنیه به صورت رنگ های مختلف طراحی و مشخص می شود که باعث سهولت در تشخیص بیماری های مختلف قرنیه می شود. انجام توپوگرافی قبل از عمل برای آن است که بیماری های مختلف به خصوص اگر آستیگماتیسم نامنظم یا قوز قرنیه وجود داشته باشد تشخیص داده شود.

Visucam
این وسیله جهت عکس برداری از شبکیه با کیفیت تصویر فوق العاده به کار می‌رود. تنوع در تولید این دستگاه به پزشک این توانایی را می‌دهد که دستگاه را با قابلیت‌های عکس‌برداری، فلورسان یا آنژیوگرافی انتخاب کند.
طراحی این وسیله به گونه ای است که فضای کمی را اشغال کند و طیف وسیعی از عملکرد، از گرفتن تصاویر تا آنالیز را انجام دهد، که این مساله باعث بهینه شدن فرایند معاینه و تشخیص می شود.

‌خصوصیات فنی آن عبارتند از :
‌گرفتن تصویر با زاویه میدان۳۰ و‌ ۴۵ ‌درجه
‌گرفتن تصویر در حالات مختلف رنگی، عاری از نور قرمز، آبی و قرمز. همچنین تصاویر از ناحیه قدامی و آنژیوگرافی فلورسان
‌فیلترهای FAاز نوع محرک exciter و مانع barrier و فیلترهای IR , UV از نوع barrier
‌فاصله زمانی گرفتن تصاویر ۲-۵/۱ ثانیه
‌قطر مردمک mmd‌۴
‌فاصله کاری mm40
‌سنسور گرفتن تصویر megapixels 5 CCD
‌سیستم عامل Windows XP Professional
‌هارد دیسک با ظرفیت ذخیره تا ۶۰ تصویر
‌ابعاد دستگاه (L x W x H mm( ‌۶۷۰*‌۴۱۰*‌۴۸۰
وزن دستگاه Kg‌۳۰
Visante Omni
به عنوان اولین سیستمی که تکنولوژی های پیشرفته OCT و Placido disk را با هم ترکیب کرده است ، این دستگاه دریچه ای جدید برای ارزیابی قرنیه و ناحیه قدامی گشوده است.
Visante Omni ‌قابلیت تبادل اطلاعات با توپوگرافی Atlasمدل ۹۰۰۰ را دارا است. با فراهم کردن امکان توپوگرافی و آنالیز پاکی متری جامع، وسیله ای قدرتمند برای درمان بیماران مبتلا به عیوب انکساری بوده، همچنین به طور مؤثر برای استفاده در کاربردهای مربوط به بیماری های آب مروارید و آب سیاه تطبیق یافته است.


Visante OCT
این دستگاه برای تصویربرداری از ناحیه قدامی چشم و همچنین بیومتری به کار می‌رود، تصاویر منحصر به فرد با رزولوشن بالا ، امکان اندازه گیری های دقیق را فراهم آورده و در نتیجه ابزاری بسیار موثر برای معاینه و درمان است.
Visante OCTعملکردی بهینه دارد و کارکردن با آن ساده بوده و بسیاری از مراحل کار به صورت خودکار انجام می پذیرد.

مشخصات فنی آن عبارتند از:
الف- اسکن ناحیه قدامی:
‌محدوده mm‌۱۶* ۶
‌اسکن به صورت تک خطی، دوخطی و چهارخطی
‌قابل تنظیم با میزان افزایش ۱ درجه
‌۲۵۶ A-scanدر خط
ب- نقشه پاکی متری:
‌محدوده mm‌۱۰ *۳
‌الگوی اسکن قابل تنظیم ۸ خطی
‌نقشه ناحیه ای با مقادیر مینیمم، ماکزیمم و متوسط
‌۱۲۸ A-scan در خط
‌ج- اسکن قرنیه:
‌محدوده mm‌۱۰ *۳
‌قابل تنظیم با میزان افزایش ۱ درجه
‌۵۱۲ A-scanدر خط
Stratus OCT
این دستگاه که از نور با فرکانس نزدیک به مادون قرمز استفاده می کنند، جهت تصویربرداری از فوندوس، تهیه نقشه های مرتبط با آنالیز RNFL و تهیه تصویر سطح مقطعی از لایه های شبکیه همراه با ارائه ضخامت آن به کار می رود.
Stratus OCT لایه های شبکیه را با رزولوشن بالا نمایان می سازد که پزشک را در معاینه، درمان و بررسی مداوم بیمارهای شبکیه به طور مؤثر یاری می رساند.

مشخصات فنی آن عبارتند از:
‌الف- تصویربرداری توموگرافیک:
‌رزولوشن محوری/افقی کمتر از m‌۱۰ سرعت اسکن A-scans‌۴۰۰ در ثانیه انجام اسکن با روش های خطی، دایره ای، حلقه های هم مرکز و خطوط شعاعی پیکسل قابل تنظیم از (افقی۱۲۸*‌محوری ۱۰۲۴) تا (افقی ۷۶۸*‌محوری ۱۰۲۴)
‌ب- تصویربرداری از فوندوس:
میدان دید ۲۰/۵*‌۲۶
تصویر CCD
حداقل قطر مردمک mm‌۲/۳

اسلیت لمپ (Slit lamp)
از این وسیله برای بررسی بیماری های سطح قدامی چشم استفاده می شود. با این وسیله معاینه کننده می تواند اجزای چشم شامل پلک ها – مجاری اشکی – ملتحمه -‌قرنیه‌- عدسی – زلالیه – زجاجیه و حتی با امکانات جانبی شبکیه را نیز بررسی کند. با این وسیله طیف وسیعی از بیماری های اجزای نام برده چشم را می توان تشخیص داد. بیشترین کاربرد این وسیله تشخیص کدورت های مدیاهای شفاف چشم مانند اختلالات قرنیه و آب مروارید و حتی آب سیاه است و در مدل های مختلف وجود دارد.

۱۱۵ Slit lamp
این Slit Lamp هر دو مشخصه عملکرد اپتیکی فوق العاده و سادگی استفاده را یک جا ارائه می دهد. با استفاده از این دستگاه می توان تمام معاینات متداول و نیز جایگذاری لنزهای طبی را با راحتی بسیار انجام داد.
امکان تنظیمات مختلف Slit پزشک را قادر می سازد که بسیاری از تکنیک های نوردهی را به کار ببرد. همچنین انتقال بالای اجزای سیستم اپتیکی آن به طور قابل ملاحظه ای در معرض تابش نور قرار گرفتن بیمار حین معاینه را کاهش می دهد. با استفاده از این وسیله چشم های بیمار به طور موثری در برابر تشعشعات مضر UV و IR مطابق با استاندارد ۱۰۹۳۹ ISO محافظت می شود.

خصوصیات فنی آن عبارتند از :
بزرگنمایی ۸x ،۱۲x و ۲۰ x با عدسی چشمی ‌۱۰x
قطر میدان دید mm 25-10 بزرگنمای عدسی چشمی ‌۱۰x عرض تصویر Slit به صورت پیوسته از ۰ تا ۱۴ میلی متر طول تصویر Slitn در مراحل ۱۴-۸-۵/۳-۵/۰ میلی متر به صورت پیوسته ۱۴-۱ میلی متر
چرخش تصویر Slitn به صورت پیوسته ‌۹۰-+
مسافت کاری آزاد ۷۳ میلی متر حرکت پایه mm‌۳۰ (عمودی) ، mm‌۱۱۰ (جانبی) ، mm‌۹۰ (محوری)
حرکت عمودی هدرست mm 59 nt

۱۲۰ Slitlamp
این Slit Lamp یک وسیله تشخیص چند کاره است. این دستگاه دو ویژگی عملکرد اپتیکی فوق العاده و راحتی استفاده را برای تشخیص دقیق بیماری ها در نواحی قدامی، زجاجی و انتهایی چشم فراهم می آورد.
همچنین به دلیل انتقال اپتیکی بالا، چشم بیمار می تواند با شدت نور پایین تری مورد معاینه قرار بگیرد. لازم به ذکر است که با اضافه کردن وسایل جانبی، امکان مستند سازی دیجیتال به سرعت فراهم می اید که به پزشک این امکان را می دهد که یافته های خود را به صورت شفاف و قابل فهم با استفاده از تصاویر به دست آمده برای بیمار شرح دهد.

s42993a.tif

مشخصات فنی آن عبارتند از:
بزرگنمایی ‌۳۲, x20x ,‌۱۲, x‌۸, x5x با عدسی چشمی ۱۰ x و بزرگنمایی,‌۴۰ , x‌۲۵, x‌۱۶, x‌۱۰, x‌۶x با عدسی چشمی ‌ ۵/۱۲x
قطر میدان دید mm 40-6 با عدسی چشمی ‌۱۰x و قطر میدان دید mm‌۳۱-۵ با عدسی چشمی x‌۵/۱۲
بزرگنمای عدسی چشمی به صورت انتخابی ‌۱۰x یا ۵/۱۲x
عرض تصویر Slit به صورت پیوسته از۰ تا ۱۴میلی متر
مسافت کاری آزاد ۶۵ میلی متر
چرخش تصویر Slit به صورت پیوسته ‌۹۰-+
حرکت پایه mm‌۳۰ (عمودی)، mm 110 (جانبی) ، mm‌۹۰ (محوری)
حرکت عمودی هدرست mm 59

۱۳۰ Slitlamp
چند کاره بودن ویژگی اصلی این Slit Lamp است که با دارا بودن طیف وسیعی از توانمندی‌ها پزشک را قادر به انجام درمان جامع چشم های بیمار می سازد. ترکیبی از سیستم کارکرد پیشرفته که در طراحی آن راحتی کاربر در نظر گرفته شده است، مشاهده با کنتراست بالا و سیستم مستند سازی پیشرفته، باعث تشخیص بیماری با قابلیت اطمینان بالا می شود.
این وسیله به صورت انتخابی قابلیت مجهز شدن به تجهیزات جانبی مختلفی را دارا است که از آن جمله، وسایل مورد نیاز برای لیزر درمانی هستند.

‌خصوصیات فنی آن عبارتند از :
بزرگنمایی ‌۳۲, x‌۲۰, x‌۱۲, x‌۸, x‌۵x با عدسی چشمی ۱۰ x و بزرگنمایی ,‌۴۰, x‌۲۵x ‌۱۶, x‌۱۰, x‌۶x با عدسی چشمی ‌ ۵/۱۲x
قطر میدان دیدmm 40-6 با عدسی چشمی ‌ ۱۰x و mm 31 -5 با عدسی چشمی‌ ۵/۱۲x
بزرگنمایی عدسی چشمی به صورت انتخابی ‌۱۰x یا ‌ ۵/۱۲x
عرض تصویر Slitبه صورت پیوسته از mm‌۱۴-۰
مسافت کاری آزادmm66
چرخش تصویر Slitبه صورت پیوسته ‌۹۰درجه
‌حرکت پایه mm‌۳۰(عمودی ) ، mm‌۱۱۰ (جانبی ) ، mm‌۹۰(محوری )
حرکت عمودی mm‌۵۹

Trabect ome
Trabectome وسیله ای برای جراحی با حداقل برش برای درمان گلوکومای open angle است. این وسیله یک تکه ۱۲۰-۶۰ از شبکه trabecular) trabecular meshwork) را با دقت و احتیاط برداشته و امکان دسترسی مجدد به مسیرهای drainage طبیعی چشم را فراهم می سازد.
نوک و سر این وسیله دارای قوس ‌۶۰ است و هندپیس یک بار مصرف آن قابلیت یکی کردن پالس دوقطبی الکترو جراحی electro-surgical با irrigation و aspiration را دارد. روی میزآن کنترل های ژنراتور فرکانس بالا، یونیت Irrigation / Aspiration و کنترل پدال پایی ۳ مرحله ای وجود دارد.

‌ویژگی های دستگاه
۱- بازگرداندن بالانس و تعادل طبیعی سیالات چشم
۲- حداقل برش
۳- برداشتن امن و مطمئن شبکه trabecular و دیواره داخلی کانال schlemm
۴- امکان دسترسی مستقیم به کانال های برون‌ریز outflow channels
۵- کاربرد آسان
۶- خطر بسیار کم برای بیمار
۷- ساده تر بودن از سایر درمان های سنتی
۸- برش بسیار کوچک قرنیه برای جراحی قسمت قدامی
۹- عدم نیاز به دستکاری ملتحمه (conjunctiva) و صلبیه (sclera)
۱۰- حداقل عوارض بعد از عمل
۱۱- عدم ممانعت از اصول و شیوه های فیلترینگ استاندارد

گلوکوما
از این دستگاه برای تصویربرداری غیر تهاجمی از بافت های متفاوت چشم در اتاق قدامی و اتاق خلفی استفاده می شود(مثل قرنیه و شبکیه.) با استفاده از نرم افزار تحلیلی همراه با دستگاه می توان پارامتر های متفاوتی را از این تصاویر به دست آورد. این دستگاه به صورت پرتابل هم قابل استفاده است و ماژول های متعددی همراه با دستگاه قابل استفاده است که از هر کدام از آن ها برای تصویربرداری بافت خاصی از چشم استفاده می شود. مشخصات فنی آن عبارتند از:
رزولوشن CCD:3/5 مگا پیکسل
ضبط ویدئو: ۴۸۰*‌۴۶۰
میدان دید:۴۰ درجه
فاصله کاری:۴۳ میلی متر
محدوده جبران : ۳۰- تا ۳۰ دیوپتر
تعداد ماژول ها:۵

دستگاه گلوکوما
از دستگاه گلوکوما نوع ۱۰۰۰FT- برای اندازه‌گیری فشار داخل چشم استفاده می شود. این دستگاه اندازه گیری فشار داخل چشم را بدون تماس با قرنیه انجام می دهد. این دستگاه دارای یک measurement window است که پس از تنظیم نزدیک چشم بیمار توسط کاربر، یک باد به سمت چشم بیمار وارد کرده به گونه ای که سطح قرنیه دقیقا صاف شود سپس با استفاده از یک فرستنده مادون قرمز و یک گیرنده فوتوالکتریک و بر مبنای فاصله زمانی رفت و برگشت قرنیه از حالت صاف به حالت اول، فشار داخل چشمی را محاسبه می کند. از مزایای این دستگاه آن است که نیازی به بی حسی چشم نیست و این اندازه گیری را به صورت غیر تماسی انجام می دهد. از جمله مزایای دیگر آن است که به دلیل اینکه اندازه گیری را به صورت غیر تماسی انجام می‌‌دهد موجب کاهش انتقال بیماری توسط چشم در مقایسه با روش تماسی می شود.
برای تنظیمات این دستگاه می توان از صفحه مانیتور به صورت لمسی استفاده کرد. این دستگاه دارای قابلیت تنظیم و اندازه گیری به صورت خودکار است. اطلاعات فنی این دستگاه شامل موارد زیر است:

بدنه اصلی:
محدوده حرکت هد اندازه گیری: بالا- پایین ۴۵ میلی متر، چپ – راست ۸۸ میلی متر، عقب – جلو ۴۰ میلی متر
محدوده حرکتی chin rest: 70 میلی متر
صفحه مانیتور: LCD 7/5 اینچ
وزن: ۱۸ کیلوگرم
ولتاژ: VAC‌۱۴۰-۱۰۰
فرکانس: Hz 60 -50
توان مصرفی: ۸۵ تا ۱۱۰ VA
دمای محیط برای اندازه گیری: ۴۰-۱۰ درجه سانتی گراد
رطوبت: ۷۵-%۳۰%
منبع نور: LED با طول موج ۸۸۰ نانو متر

سیستم تصویربرداری دیجیتال
یک سیستم تصویربرداری دیجیتالی کامل با آنژیوگرافی فلورسئین است که یک پرینتر هم بر روی آن سوار است. با وجود قابلیت شبکه ، این سیستم قوی برای مراقبت‌های اولیه در بیمارستان ها و اتاق های عمل بسیار ایده آل و مطلوب است.

مشخصات فنی
صفحه LCD بزرگ با قدرت نمایش ویدئویی همزمان
سه دوربین ویدئویی CCD سبک با ۵ لنز قابل تعویض
DVD-RAM دوتایی برای پشتیبانی backup آسان
تا ۱۳۰ درجه میدان دید
کنترل و پدال پایی ۳ کاره برای تنظیم آسان شدت نور و فوکوس
پرینتر رنگی

[تجهیزات چشم پزشکی] تخت جراحی متحرک با کارایی بالا برای مراکز جراحی
این تخت در مراکز جراحی دارای کارایی و عملکرد بسیار بالایی است و سبب راحتی بیمار در هنگام عمل جراحی می شود. از قابلیت های این تخت عبارتند از:
جا و فضای مناسب برای پای جراح
دو اهرم ترمز بر روی چهار چرخک زیر پایه‌ها، همراه با پایه استیل دارای تعادل و استحکام بالا
زیر سری دارای لولا و قابل حرکت
نگهداری آسان به دلیل جنس رویه نشیمنگاه
کنترل مطمئن حافظه با ۳ شرایط قابل برنامه ریزی مجزا
حرکت نامحدود با ۳۶۰ درجه چرخش
دو چرخک هدایت کننده برای مانور و حرکت راحت شخص از سر یا پا
دسته (انتخابی) برای اطمینان بیمار هنگام نشستن یا پایین آمدن از روی تخت
طراحی فوق العاده مکانیکی به منظور راحتی بیمار
رویه چرم ، بادوام، ضد خراش و سائیدگی، دارای رنگ ثابت، مقاوم در برابر پارگی، مقاوم در برابر مواد ضدعفونی کننده، بدون درز و خط، در رنگ های بسیار متنوع
لوازم یدکی و جانبی فراوان
انعطاف پذیری بالا
سیستم کنترلی استریل برای تنظیم ارتفاع و سر
شارژ سریع باتری با توان بالا، امکان ۳۵ تا ۴۰ عمل برای هر بار شارژ
دکمه Stop برای شرایط اضطراری

شبیه ساز آموزش جراحی چشم
یک سیمولاتور بسیار پیشرفته برای آموزش جراحی داخل چشم (intraocular) است. در حین عمل شبیه سازی شده (ساختگی)، جراح ابزار و تجهیزات واقعی کوچکی که داخل چشم مصنوعی فرو می رود، به کار می برد. حرکت ابزار و وضعیت چشم به وسیله سنسورهای بسیار دقیق گرفته شده و به کامپیوتری که سناریوی عمل مجازی را به میکروسکوپ EYESi می دهد، منتقل می کند. روند جراحی ساختگی، از پیش تعریف شده نیست بلکه به چگونگی عملکرد جراح بستگی دارد EYESi setup شامل platform سیمولاتور، واسط های جراحی برای عمل vitreoretinal و/ یا کاتاراکت و مدول های نرم افزاری شبیه سازی هستند. این مدول ها محتوای آموزش واقعی را فراهم می کنند.
مشخصات فنی
طراحی فوق العاده برای راحتی و انعطاف در هنگام استفاده امکان آموزش جراحی کاتاراکت و vitreoretinal در یک platform
امکان تنظیم سیمولاتور برای نیازهای خاص، فردی و جداگانه
تعویض ساده واسط جراحی در عرض چند ثانیه

لنز تشخیصی
این لنز برای بازگرداندن قدرت تطابق چشم طراحی شده است و نه تنها برای اصلاح آب مروارید، بلکه برای بازگرداندن دید کامل بینایی و پیرچشمی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجا که این لنز در هر دو طرف خود دارای لولا است، به راحتی توسط عضلات مژگانی حرکت می کند و چشم می تواند به طور طبیعی بر روی اشیاء دور و نزدیک تمرکز کند و در نتیجه باعث افزایش رنج بینایی می شود.
طراحی قسمت اپتیک این لنز به گونه ای است که باعث افزایش عمق تمرکز و در نتیجه بهبود و ارتقاء دید نزدیک، می شود. بر خلاف لنزهای چند کانونی، این لنزها تمام نور دریافت شده توسط چشم را به یک نقطه کانونی هدایت کرده و به فرد کمک می کند که بتواند تصویر را واضح‌تر و شفاف تر ببیند.

مشخصات فنی
توان موجود: ۱۰ تا ۳۳ دیوپتر در فواصلD 5/0 و ۱۸ تا ۲۲ دیوپتر در در فواصل D 25/0
قطر: ۵ میلی متر
شکل: محدب الطرفین
جنس: Biosil
ضریب شکست:‌ ۴۲۷/۱
ACD 5/43 میلی متر
طول کلی: ۱۲ میلی متر برای ۱۰ تا ۵/۱۶ دیوپتر

[لوازم چشم پزشکی] کراتومتر
‌کراتومتر وسیله ای است که متخصصان حفاظت از چشم برای اندازه گیری انحنا و بازتاب سطح قدامی قرنیه از آن استفاده می کنند. کراتومتر‌، که گاهی افتالمومتر نیز نامیده می‌شود، در ابتدا برای تشخیص آستیگماتیسم و تعیین درجه و درمان آستیگماتیسم استفاده می‌شد.آستیگماتیسم وضعیتی برای چشم است که قرنیه یا عدسی بد شکل شده و سبب مشکلات بینایی می شود.
نخستین کراتومتر در اواخر قرن ۱۹ در یک تلاش مشترک با چشم پزشک فرانسوی (Louis mile Javal ) که بنیان گذار و رئیس آزمایشگاه چشم پزشکی در دانشگاه سوربن پاریس بود ، وشریک و شاگرد سابقش ، Hjalmar Schiotz اختراع شد.
کراتومترهای امروزی از سنسورهای نوری و تکنولوژی کامپیوتری برای اندازه‌گیری تطبیق و کنتراست قرنیه در برابر مقدارهای از قبل تعیین شده استفاده می‌کنند. مقدارهای تعیین شده توسط کراتومتر، مقدارهای “کراتومتریک” نامیده می شوند و متخصصان حفاظت از چشم را قادر می سازند که وجود و درجه آستیگماتیسم را تعیین کنند. دو نوع آستیگماتیسم وجود دارد: رایج ترین آن بد شکلی قرنیه است اما گاهی عدسی که در پشت قرنیه است نیزمی تواند بد شکل شود. یک قرنیه طبیعی کروی است ولی در نمونه های آستیگماتیسم، قرنیه دوک مانند است.کراتومتر در درجات (زوایای) متفاوت قرنیه را اندازه گیری کرده و به تعیین یک نسخه اصلاح کننده مناسب، درجه اصلاح و اینکه عدسی های مقعر و محدب نیازمند بازگرداندن دید به یک سطح قابل قبول هستند، کمک می کند.
همچنین یک کراتومتر بارها در پروسه های خاص عمل جراحی، برای کمک به جراح چشم استفاده می شود. استفاده کننده کراتومتر یک چراغ LED به عنوان نقطه کانونی برای مریض و انکسار زوایا (منتها درجات) مناسب ،آماده می کند که جراح را قادر می سازد در طی آب مروارید و دیگر جراحی های اصلاحی چشم ، برش های دقیقی ایجاد کند. همانگونه که کراتومتر با تکنولوژی تکامل می یابد سایر ابزارها و جریاناتی که جهت حفاظت از چشم انجام می شود نیز توسعه می یابد. امروزه نه تنها برای متخصصان حفاظت از چشم تعیین دلیل اصلی مشکلات بینایی امکان پذیر نیست‌، بلکه تصحیح بسیاری از شرایط موثر بر سلامت بینایی و چشم از طریق جراحی نیز امکان پذیرنیست.
یک کراتومتر روابطی را بین اندازه شیء (O) ، تصویر شیء (I) ، فاصله بین سطح انعکاسی و شیء (d) و شعاع سطح انعکاسی (R) به کار می برد . اگر سه تا از این متغیرها معلوم باشند (یا ثابت باشند) ، چهارمی با استفاده از رابطه dI/O2R= به دست می اید.
روش های مجزایی برای تعیین R وجود دارد کراتومترهای نوع ژاوال- شیتز اندازه تصویر ثابتی دارند که معمولا در آن ها دو حالت دیده می شود در حالی که کراتومترهای بوش اند لومب اندازه تصویر ثابت و در عین حال یک حالتی دارند.

کراتومترهای ژاوال- شیتز
کراتومتر ژاوال- شیتز یک دستگاه دو وضعیتی است در آن یک تصویر ثابت با اندازه دو برابر و اندازه شیء قابل تنظیم برای تعیین شعاع انحنا سطح انعکاسی به کار می رود . برای این منظور از دو مایر روشن استفاده می شود . یکی از آن ها یک چهارگوش قرمز و دیگری به صورت طرحی از یک پلکان سبز رنگ است که در کناره‌های دستگاه در فاصله ثابتی از چشم تنظیم می‌شوند.
با حرکت دادن مایرها در طول مسیر ریل مانند و تغییر فاصله بین آن دو می توان اندازه تصویر را تنظیم کرد . به واسطه یک منشور ولاستون که باعث می شود هر یک از تصاویر کناری با هم در یک ردیف (سطح) قرار گیرند، تصویر منعکس شده دو برابر می شود. هر نوع حرکتی از چشم می تواند تصویر را به همان بزرگی و راستا جابه جا کند.

کراتومترهای بوش اند لومب
کراتومتر بوش اند لومب کراتومتری تک حالتی است که بر مبنای تفاسیری از ترکیب‌های دیوپتری می دهد کار می کند . این نوع با کراتومترهای ژاوال- شیتز در این که اندازه شیء ثابت ولی اندازه تصویر متغیر است ، تفاوت دارند . در این کراتومترها پرتوهای منعکس شده از میان صفحه ای با چهار روزنه- که دو تای آن ها برای فوکوس کردن مایرها در فاصله کانونی تلسکوپ دستگاه و دو تای دیگر برای ترکیب منشور دو تایی به کار می روند – عبور می کنند.
این وسیله بر مبنای طراحی های هلمولتز که منشورها در یک ردیف به صورت عمودی و افقی حرکت می کنند پایه گذاری شده است که این خود باعث ایجاد دو تصویر قابل تنظیم یکی در بالا و دیگری در سمت چپ تصویر اصلی می شود با تنظیم کردن فاصله بین ای پیس و منشور می توان قدرت مؤثر این منشورها را تغییر داد . وقتی که این فاصله کاهش یابد، قدرت مؤثر منشوری نیز کاهش می یابد و این خود باعث کاهش اندازه تصویر در طول مسیر نسبی منشور می شود . حرکت دوباره می تواند تصویر را به حالت اولیه اش نزدیکتر کند. افزایش فاصله میان ای پیس و منشور باعث افزایش قدرت منشوری می شود. چون در هر ستونی که با دیگری تنظیم می شود دو منشور وجود دارد، قدرت در محورهای بزرگ و کوچک می تواند به طور مستقل و بدون تنظیم موقعیت و جهت دستگاه اندازه گیری شود.کراتومترهای بوش اند لومب برای تبدیل اندازه های به دست آمده از سطح قرنیه به مقدار دیوپتری، فرمول عمومی عدسی ها را به کار می برند و n را ۳۳۵/۱ فرض می کنند. این مقدار فرضی دربردارنده بخشی کوچک ولی در عین حال مهم از قدرت منفی سطح خلفی قرنیه است که این فرمول هم باعث خواندن قدرت انکساری (بر حسب دیوپتر) و هم شعاع انحنا (بر حسب میلیمتر) می شود.


دستگاه آنالیز سیگنال های حیاتی مرتبط با سیستم بینایی
از این دستگاه برای تحریک، ثبت و آنالیز سیگنال های حیاتی مرتبط با سیستم بینایی در انسان و حیوانات استفاده می شود.
این دستگاه قادر به انجام بیش از ۲۰ نوع تست است که بعضی از آن ها عبارتند از:
EOG
Mf ERG
ISCEV ERG
Flash ERG
Mf VEP
Flash VEP
Contrast Sensitivity
Dark adaptometery
Primetery
ENG
تست های این دستگاه با آخرین استاندارد‌‌‌های اعلام شده از سوی ISCEV هماهنگ بوده و به دو صورت کلی الگو (Pattern) یا تحریک (Flash) قابل انجام است. کاربر توانایی تسلط کامل بر کلیه پارامترهای تست مانند فرکانس و شدت تحریک، فرکانس و اندازه الگو و زمانبندی تست را دارد. فیلترهای نرم افزاری، تحلیل های مختلف ریاضی و نمودارهای دو و سه بعدی از مهمترین برجستگی های این دستگاه است. همچنین سخت افزارهای جانبی برای تست روی کودکان و حیوانات موجود است. این دستگاه از سه قسمت عمده سخت افزاری Reti port ، Reti scan و PC تشکیل شده است.

معرفی انواع دستگاه ها و تجهیزات پزشکی

 

فهرستی از دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی:

وسایل معاینه

دستگاه فشارسنج جیوه‌ای
دستگاه فشارسنج عقربه‌ای
دستگاه فشارسنج دیجیتال
دماسنج طبی
گوشی پزشکی
چراغ قوه
آبسلانگ
افتالموسکوپ
اتوسکوپ
رینوسکوپ
ترازو

 

وسایل عمومی

برانکارد
دستگاه اتوکلاو
دستگاه فور
تخت معاینه
پاراوان
پنبه
الکل
صندلی تابوره
میز ترالی
رنه فرم(قلوه‌ای)

 

وسایل زنان و زایمان

تخت معاینه مامایی
اسپکولوم
سونوکیت

 

تجهیزات تشخیصی

اسپیرومتر
الکتروانسفالوگرام
تجهیزات فراصوتی (اولتراسونیک) (در پرتونگاری)
تجهیزات پرتوپزشکی
تجهیزات پزشکی هسته‌ای
شنوایی‌سنج (ادیومتر)
الکتروکاردیوگرام
سی تی اسکن
درون بین
رکتوسیگموئیدوسکوپ
ثبت نوار عصب و عضله

تجهیزات درمانی

سرنگ
سرسوزن
سوزن گیر
لیزر کم توان
دستگاه ساکشن
آنژیوکت
اسکالپ وین
گالی پاد
پنست
باند گچی
آتل
باندها
ست سرم
پایه سرم
چسب
سوند ادراری

 

تجهیزات آزمایشگاهی

هود میکروبیولوژی
انکوباتور کشت باکتری‌شناسی
بن ماری آزمایشگاهی
دستگاه آنالیزور
فلیم فوتومتر
الکترولیت آنالایزر
دستگاه تجزیه مواد شیمیایی خون
دستگاه سانتریفوژ ۴۸ شاخه
دستگاه شمارنده گلبول‌های خون و سلول آزمایشگاهی
دستگاه فتومتر (طیف سنج مواد متشکله خون)
اتوآنالایزر
میز مخصوص آزمایشگاه
کیت‌های آزمایشگاهی تشخیص طبی

وسایل بیمارستان


تجهیزات اتاق عمل

گازهای بیهوشی
دستگاه ساکشن (مکش)
الکتروکوتر
گان جراحی و لباس اتاق عمل
شان‌ها
تورنیکه
کاپنوگراف
مانیتور
کلمپ‌ها یا نگهدارنده‌ها
میز مایو
صندلی تابوره
اکارتورها یا رترکتورها
جداکننده‌های بافتی یا دایسکتورها
ماسک جراحی
دستکش جراحی

 

تجهیزات بخشها

سردخانه و تجهیزات سرمایشی
مونیتور علائم حیاتی
چراغ سیالکتیک
پالس اکسیمتر
الکتروکاردیوگرام
دفیبریلاتور
دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور)
لارنگوسکوپ
آمبوبگ
لوله تراشه
تجهیزاتسنگ شکن
اکسیژناسیون غشایی برون پیکری

دندانپزشکی

آینهٔ دندانپزشکی
آنگل
توربین دندانپزشکی
جرم‌گیر دندان
فورسپس
دستگاه مکش (ساکشن) دندان پزشکی
تابوره
یونیت دندان پزشکی
فرز
آمالگاماتور
لایت کیور
اتوکلاو

معرفی شغل مهندسی پزشکی

مهندسی پزشکی کاربرد علوم مهندسی در حوزه پزشکی برای تشخیص و درمان بیماری ها است. حوزه مهندسی پزشکی به دنبال برطرف کردن نیازهای پزشکی در زمینه طراحی، ساخت و نگهداری تجهیزات و ابزارهای پزشکی برای کاربردهای پیشگیری، تشخیص و درمان بیماریها به کمک علوم مهندسی است.

مهندسی پزشکی یک تخصص بین رشته ای است که علاوه بر کاربردهای زیاد آن در تشخیص و درمان، ارتباط نزدیکی با بسیاری از علوم دیگر دارد. این امر باعث افزایش پیچیدگی و جذابیت حوزه مهندسی پزشکی شده است.

به طور کلی زمینه کار مهندس پزشکی در حوزه های زیر می باشد :

۱- طراحی و ساخت
الف) طراحی و ساخت دستگاه‌های آزمایشگاهی و الکترونیکی و تجهیزات مربوط به آنها
ب) طراحی و ساخت بخش‌های مکانیکی و برقی سیستم‌‌های تصویرگر پزشکی
ج) طراحی و ساخت سیستم‌های اندازه‌گیری پزشکی و بیمارستانی
د) طرحی و ساخت قطعات و اندام مصنوعی بدن و موادی که در طول تشخیص، درمان و معالجات بیماری‌ها به کار می‌رود.

۲- تعمیر و نگهداری و بهینه‌سازی
از دیگر زمینه‌های کاری مهندسی پزشکی میتوان به تعمیر، نصب، راه‌اندازی و نگهداری وسایل مورد نیاز اشاره کرد که واضح است که این نیروی مجرب باید دارای اطلاعات کافی در مورد قطعات و جزییات کار آن وسایل یا دستگاه باشد که در کنار این موارد مسأله بهینه‌سازی یا تلفیق دستگاه‌ها و عملکرد آنها نیز مطرح است و دامنه کاربرد این زمینه آنچنان وسیع است که سالانه صدها مقاله در جهان در این زمینه چاپ می‌شود.

۳- خرید و فروش تجهیزات پزشکی
بدون شک صنعت تجهیزات پزشکی، یکی از سودآورترین صنایع جهان است و البته به دلیل شرایط خاص کاربری و درگیر بودن با مقوله سلامت انسان از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.

مهندسان پزشکی تخصص های مختلفی دارند که با توجه به آن وظایف و حوزه کاری آنها نیز متفاوت است. در ادامه به این تخصص ها اشاره می شود.

مهندس پزشکی با تخصص بیوالکتریک کار طراحی، تجهیز و نگهداری دستگاه های پزشکی و یا سفارش آنها از خارج از کشور را برعهده دارد. بیوالکتریک علم استفاده از اصول الکتریکی ، مغناطیسی و الکترومغناطیسی در حوزه پزشکی است. مهندس پزشکی در این تخصص اطلاعات تخصصی مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، مهندسی فناوری اطلاعات و پزشکی را دارد و در کار خود به کار می گیرد. مهندس پزشکی با تخصص بیوالکتریک در حوزه های پردازش علائم حیاتی، پردازش تصاویر پزشکی و تصویربرداری، پردازش صوت وگفتار و طراحی سیستم های گفتار درمانی، مدلسازی سیستم های بیولوژیک، طراحی بخش های الکترونیکی و کنترل اعضاء و اندام مصنوعی ثبت سیگنال های حیاتی و طراحی سیستم های مانیتورینگ بیمارستانی، طراحی و ساخت سیستم های درمانی و آزمایشگاهی پزشکی، طراحی بانکهای اطلاعاتی پزشکی، طراحی سیستم های مورد نیاز در مانیتورینگ و یا جراحی بیمار از راه دور و ایجاد شبکه های تبادل اطلاعاتی بین مراکز آموزشی-درمانی و بیمارستانهای کشور جهت کنترل بیماریهای مسری ، انتقال بیماران و… فعالیت می کند.

مهندس پزشکی با تخصص بیو مکانیک در حوزه علم مکانیک و استفاده از آن در حوزه پزشکی و علوم زیستی دانش و تبحر کافی را دارد. این تخصص مهندس پزشکی از قوانین دینامیک جامدات برای تحلیل های حرکتی، دینامیک سیالات برای ارزیابی جریان های درون محیطهای زیستی، ترمودینامیک و انتقال حرارت برای تحلیل رفتارهای سلولی و انتقال مواد و جرم بین موجود زنده و محیط و رباتیک برای خلق وسایل تشخیصی و درمانی جدید استفاده می کند. به طور کلی این مهندس پزشکی مفاهیم مکانیکی را در زمینه های پزشکی به کار می برد. به عنوان مثال در ساخت‌ دست‌ یا پای‌ سیبرنتیکی‌ و قلب‌ مصنوعی‌ باید یک‌ متخصص‌ بیومکانیک‌ در مورد نحوه‌ حرکت‌ اندام‌های‌ یاد شده‌ نظر بدهد. همچنین‌ در زمینه‌ سازگاری‌ محیط‌ صنعتی‌ و غیرصنعتی‌ با بدن‌ انسان‌ علم‌ بیومکانیک‌ نقش‌ مهمی‌ را ایفا می‌کند.

مهندس پزشکی با تخصص بیومواد با تهیه‌ مواد گوناگون مصنوعی (از قبیل‌ پلیمرها، سرامیک‌ها، کامپوزیت‌ها و مواد فلزی) و طبیعی، طراحی روش‌های ساخت و قالب‌گیری نهایی ماده و در نهایت اصلاح مواد برای کاربرد اختصاصی در پزشکی سر و کار دارد. برخی از کاربردهای این مواد در بدن عبارتند از :

موادی که جایگزین یک بافت یا ارگان خاصی از بدن می شوند و باید رفتارهایی مشابه عضو جایگزین شده در بدن داشته باشند که این مورد بیشتر در کاربرد های مهندسی بافت مطرح است.

موادی که به انجام یک پروسه خاص در بدن کمک می کنند تا یک فرایند در بدن راحت تر انجام بشود مثل انتخاب موادی که مناسب یک حامل دارویی در رهایش دارو باشد تا پروسه دارورسانی در بدن راحت تر انجام بشود.

یا موادی که بعنوان جایگزین اعضای بدن یا در کنار عضوی از بدن،ساخته و بکار برده می شوند،مانند طراحی موادی برای ساخت یک پروتز،بعنوان جایگزین یک ارگان در بدن،و طراحی موادی برای ساخت ارتز،برای کمک و بهبود به عملکرد یک ارگان،که این موارد بیشتر در ایمپلنت و جایگزین های بافتی،مطرح است.

مهندس پزشکی گرایش بیومواد باید درک و فهم درستی از شیمی و فیزیک مواد و محیط بیولوژیک بدن داشته باشد. مهندس پزشکی با گرایش بیومواد با کمک اطلاعات و تخصص خود، نقش مهمی در حل مشکلاتی از این قبیل دارد: جایگزینی و تعویض اعضاء و اندام‌هایی از بدن که بر اثر بیماری یا آسیب، کاربری خود را از دست داده‌اند و به کمک تخصص بیومواد می توان جراحت یا بیماری اعضاء مذکور التیام داد، کاربری و عمل آنها را اصلاح و ناهنجاری یا وضعیت غیر طبیعی آنها را تصحیح کرد.

مهندسی پزشکی با تخصص بالینی همراه با گروهی متشکل از پزشکان، پرستارها و تکنسین ها یک تیم درمانی را تشکیل می دهند. کار اصلی این تخضض مهندسی پزشکی به کارگیری تکنولوژی در فرآیندهای بیماری و بالینی است . این مهندس پزشکی هم چنین تجهیزات مورد نیاز پزشکان و بیمارستان را در زمینه های خاص،طراحی یا تطبیق می دهد. البته تمامی این موارد مستلزم بهره گیری از سیستم های کامپیوتری، به همراه تجهیزات و نرم افزارهای طراحی شده برای کنترل این تجهیزات، جمع آوری اطلاعات وتجزیه و تحلیل آنهاست. بنابراین مهندس پزشکی با تخصص بالینی باید همواره از آخرین تکنولوژی ها و دستاوردهای این حوزه آگاهی داشته باشد.

شاید بتوان تخصص های ذکر شده را به عنوان تخصص های اصلی و پایه مهندسی پزشکی مطرح کرد. البته تخصص های دیگری نیز در این حوزه وجود دارد که به نوعی از دل موارد بالا بیرون آمده است. از جمله آنها می توان به مهندسی بافت، مهندسی ورزش و … اشاره کرد. به عنوان مثال مهندسی بافت که ارتباط زیادی با تخصص بیومتریال دارد، به استفاده از اصول و روشهای مهندسی و علوم زیستی جهت درک عمیق ارتباط بین ساختمان و عملکرد بافتهای بدن پستانداران در شرایط مختلف سلامت و بیماری و تولید جایگزین های بیولوژیک جهت بازسازی ، حفظ و یا بهبود عملکرد بافتها می پردازد.
وظایف مهندس پزشکی

به طور کلی وظایف اصلی مهندس پزشکی را می توان در موارد زیر خلاصه کرد :

انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی نظری و عملی در خصوص تولید یا بهبود کیفیت تجهیزات و دستگاه های پزشکی
طراحی و تولید لوازم ، تجهیزات و دستگاه های پزشکی
نصب و راه اندازی تجهیزات پزشکی
آموزش نحوه استفاده و نگهداری از تجهیزات و دستگاه های پزشکی به کارکنان بیمارستان ها، پزشکان و …
نظارت واجرای عملیات صادرات و واردات تجهیزات و دستگاه های پزشکی

مهارت و توانمندی های مورد نیاز مهندس پزشکی

داشتن مهارت و تخصص از مهم ترین عوامل موفقیت شغلی محسوب می شود. امروزه تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی افزایش زیادی یافته ولی تعداد افرادی که در حوزه تخصصی خود مهارت و تخصص خوبی داشته باشند، بسیار کم است. به عبارتی حتی در شرایط فعلی بازارکار نامناسب کشور، مهندس پزشکی که با علاقه وارد این حوزه شده و مهارت و تخصص خوب و مناسبی کسب کرده است، به راحتی می تواند موقعیت های شغلی بسیار مناسب همراه با درآمدی عالی را پیدا کند.


برخی از مهارت ها و توانمندی های کلی لازم برای یک مهندس پزشکی

داشتن علاقه و آشنایی کافی با علومی مانند ریاضیات، فیزیک، شیمی و زیست شناسی
مهندسی پزشکی- توانایی مناسب در حوزه مهندسی مرتبط با تخصص خود – به عنوان مثال مهندس پزشکی بیوالکتریک باید در مباحث برق و الکترونیک و مهندس پزشکی بیومکانیک در مباحث مکانیک تسلط داشته باشد.
خلاقیت و نوآوری – به دلیل جدید بودن این حوزه، بسیاری از زمینه های شغلی به تحقیقات و اختراع روش ها و ابزارهای پزشکی مربوط می شود.
علاقه به کارهای تحقیقاتی – بخشی از کار مهندس پزشکی به پژوهش و تحقیقات مربوط می شود.
آشنایی با بازاریابی و فروش – به خصوص برای مهندسان پزشکی که در کار واردات و صادرات تجهیزات و دستگاه های پزشکی فعالیت می کنند.
آشنایی با زبان انگلیسی برای فهمیدن دستورالعمل های مربوط به نحوه استفاده و بکارگیری دستگاه ها و تجهیزات پزشکی وارداتی، دسترسی داشتن به آخرین اطلاعات و اخبار مرتبط و برقراری ارتباط با شرکت های تحهیزات پزشکی خارجی

مهارت های مربوط به نرم افزارهای تخصصی مهندسی پزشکی

امروزه نرم افزارهای رایانه ای یکی از مهم ترین ابزارهای کمکی مهندس پزشکی است که یاری گر او در رسیدن به اهدافش می باشد. اگر به بررسی اجمالی آگهی های استخدامی مهندس پزشکی بپردازید، متوجه خواهید شد اکثر کارفرماها، شرکت ها و سازمان ها یکی از شرایط جذب مهندس پزشکی را تسلط بر نرم افزارهای مربوط به حوزه مهندسی پزشکی قرار داده اند.

بنابراین اگر می خواهید در شغل مهندسی پزشکی موفق باشید، به راحتی و سریعا بتوانید شغل مناسب و پردرآمدی را در حوزه تخصصی خود یعنی مهندسی پزشکی پیدا کنید و یا اگر شاغل در این حوزه هستید و می خواهید پله های ترقی را سریعتر طی کنید، مطمئن باشید یادگیری نرم افزارهای تخصصی مهندسی پزشکی یکی از راه های اصلی و مطمئن برای شماست.

مهم ترین نرم افزارهای تخصصی و کاربردی مهندسی پزشکی

نرم افزار LabVIEW
نرم افزار Pspice
نرم افزار Proteus
نرم افزار MATLAB

تحصیلات لازم برای ورود به شغل مهندسی پزشکی

برای ورود به شغل مهندسی پزشکی داشتن مدرک در هر یک از گرایش های مختلف رشته مهندسی پزشکی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری الزامی است.

به دلیل اینکه دروس مهندسی پزشکی در دانشگاه تا حد بسیار زیادی جنبه علمی و نه کاربردی دارد، بسیاری از فارغ التحصیلان رشته مهندسی پزشکی مهارت و توانایی لازم برای ورود به بازارکار را ندارند. از آنجا که برای رفع این مشکل تدبیر خاصی تاکنون از سوی مسئولان و مراکز مربوطه اتخاذ نشده است، دانشجویان رشته مهندسی پزشکی باید خودشان در این زمینه اقدام کنند. بهترین راه برای کسب توانایی و مهارت لارم و کاربردی در حوزه مهندسی پزشکی، گذراندن دوره های کارآموزی مناسب در بیمارستان ها و شرکت های تجهیزات پزشکی است.
آینده شغلی، بازارکار و فرصت های استخدامی مهندس پزشکی

از آنجا که قیمت تجهیزات و دستگاه های پزشکی معمولا بسیار بالا است، بحث نحوه صحیح استفاده و نگهداری از آنها برای پزشکان و مراکز مختلفی مانند بیمارستان ها بسیار مهم می باشد. بنابراین مهندسان پزشکی ،که برای رفع این نیاز حضورشان ضروری است، می توانند جذب مراکز درمانی و بیمارستان ها شوند.

بسیاری از ابزار، تجهیزات و دستگاه های پزشکی از کشورهای دیگر به ایران وارد می شوند. در گذشته این پزشکان بودند که کارهای مربوط به سفارش دهی و امور فنی آنها را انجام می دادند که به دلیل نداشتن تخصص کافی و دانش فنی لازم، مشکلات مختلفی به وجود می آمد. به همین دلیل امروزه شرکت های وارد کننده و همچنین صادرکننده این تجهیزات، از مهندسان پزشکی که دانش و تخصص لازم و مرتبط را دارند، استفاده می کنند. شاید بتوان گفت بخش عمده ای از فارغ التحصیلان مهندسی پزشکی جذب این شرکت ها می شوند.

همچنین مهندس پزشکی که تجربه و سرمایه کافی داشته باشد، می تواند به طور مستقل شرکت وارد کننده تجهیزات پزشکی راه اندازی کرده و حتی نمایندگی شرکت های خارجی را بگیرد .

به طور کلی از آنجایی که در حال حاضر حدود ۸۰ درصد صنعت پزشکی کشور ما را تجارت نجهیزات پزشکی تشکیل می دهد، اکثر فارغ التحصیلان مهندسی پزشکی جذب حوزه خرید و فروش تجهیزات پزشکی می شوند.

به دلیل جدید بودن حوزه مهندسی پزشکی زمینه های تحقیقاتی و پژوهشی مناسبی در کشور وجود دارد که مهندسان پزشکی، به خصوص آنهایی که در رده های عالی تحصیل کرده اند، می توانند جذب مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده ها شوند.

شرکت ها یا کارخانجات تولید کننده انواع وسایل، تجهیزات و دستگاه های پزشکی از دیگر مکان هایی است که بسیاری از مهندسان پزشکی جذب آنها می شوند.

همچنین در صورت داشتن علاقه به آموزش و مدارک تحصیلی لازم، فارغ التحصیلان مهندسی پزشکی می توانند در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به آموزش و تدریس و پژوهش بپردازند.

شغل مهندسی پزشکی در بیشتر کشورهای دنیا هم از بازارکار خوبی برخوردار است. ارتباط بسیار نزدیک مهندسی پزشکی با حوزه پزشکی و سلامت انسان ها، موجب وجود نیاز همیشگی و مداوم به این شغل شده است. در سال های اخیر در رتبه بندی های مختلف معمولا این شغل جزء بهترین مشاغل ( از لحاظ درآمدی، آینده شغلی، پیشرفت شغلی و …) قرار داشته است.
روند استخدام شغل مهندسی پزشکی در برخی از کشورهای جهان

آمریکا – پیش بینی می شود میزان استخدام مهندس پزشکی بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، رشد ۶۲ درصدی خواهد داشت. این در حالی است که متوسط این رشد برای همه مشاغل ۱۴ درصد اعلام شده است.
درآمد و حقوق مهندس پزشکی

میزان درآمد مهندس پزشکی با توجه به میزان تجربه، دانش و تخصص، محل و نوع کار متفاوت است. مهندس پزشکی که در بخش دولتی مشغول به کار است، مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می کند. البته معمولا بیشتر مهندسان پزشکی در بخش خصوصی فعالیت کرده و با توجه به معیارهای ذکر شده، معمولا درآمدهای مختلفی دارند.

در کشور ما و حتی در جهان یکی از زمینه های شغلی اصلی برای مهندس پزشکی بخش تجارت و بازرگانی در حوزه تجهیزات، ابزار و دستگاه های پزشکی است. مطابق با آمارهای موجود تعداد زیادی از مهندسان پزشکی جذب این حوزه می شوند. آنهایی که سرمایه، تجربه و شم تجاری خوبی داشته باشند، می توانند به طور مستقل در این زمینه شرکتی تاسیس و در صورت موفقیت می توانند درآمد زیادی کسب کنند.
درآمد شغل مهندس پزشکی در برخی از کشورهای جهان

آمریکا – متوسط درآمد سالیانه مهندس پزشکی در سال ۲۰۱۳، ۸۵.۰۰۰ دلار می باشد.

استرالیا – متوسط درآمد سالانه مهندس پزشکی در استرالیا در سال ۲۰۱۳، ۵۷.۳۰۰ دلار آمریکا می باشد.

انگلستان – متوسط درآمد سالانه مهندس پزشکی در سال ۲۰۱۳، ۴۷.۵۰۰ دلار آمریکا می باشد.

کانادا – متوسط درآمد سالانه مهندس پزشکی در سال ۲۰۱۳، ۵۷.۵۰۰ دلارآمریکا می باشد.
تیپ های شخصیتی مناسب شغل مهندسی پزشکی

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

آشنایی با تجهیزات امداد و نجات

” آشنایی با تجهیزات امداد و نجات

بعنوان یک امدادگر ممکن است در صحنه حادثه مثل یک پلیس، عبور و مرور را کنترل کنید و یا مانند یک مأمور آتش نشانی مجبور به خاموش کردن آتش سوزی و رهاسازی مصدومین گرفتار در آتش، و یا زیر آوار و اتومبیل باشید. بنابراین باید برای ایفای نقش صحیح خودتان احتیاج به ابزار و تجهیزات بخصوص دارید و باید آنجا که ممکن است نسبت به صحنه حادثه ای که به آن وارد می شوید مجهز به وسایل مورد نیاز آن صحنه باشید. البته شما باید خصوصیت حسن ابتکار و خلاقیت را در خودتان بیشتر فعال کنید، زیرا باید در نظر داشته باشید که ممکن است شما به صحنه ای وارد شوید و هیچگونه تجهیزاتی به همراه ندارید، مثلاً زمانی که شما به تعطیلات می روید ناگهان با صحنه حادثه ای رو به رو می شوید، در اینجا باید وسائل موجود در صحنه و در دسترس را بطور ابتکاری و کاملاً صحیح برای کنترل خطرات و ایجاد مراقبت بکار گیرید. مثلاً ممکمن است شما برای بی حرکت کردن عضو آسیب دیده مصدوم، آتل در اختیار نداشته باشید از آنجا که می دانید کار آتل بی حرکت کردن عضو آسیب دیده است از هر وسیله ای که بتواند اینگونه عمل کند می توانید استفاده کنید.

نکته ای دیگر که در رابطه با تجهیزات باید در نظر داشت این است که در صحنه های وسیع حوادث گروههای متعددی به کمک می آیند این گروهها برای کمک رسانی به صحنه وارد می شوند و هر گروه مجهز به دستگاهها و تجهیزات خاصی هستند و افراد هر گروه قبلاً طی دوره های آموزشی کاملاً کار با این تجهیزات را آموخته اند. از آنجا که ممکن است شما بعنوان یک امدادگر در کنار این گروهها در امر امدادرسانی همکاری داشته باشید آشنایی مختصری با این وسائل برای شما مقید خواهد بود.

در این بخش سعی شده است تا لیست تقریباً کاملی از تجهیزات در اختیار شما قرار بگیرد. که البته شما در بخش دوم جزوه با تجهیزات موجود در سازمان آشنا می شوید و کار عملی با آنها را فرا می گیرید.

ج) تجهیزات نجات:

همانطور که می دانید در بعضی از موقعیتهای خاص در اثر حوادث، ابتدا نیاز به یک سری عملیاتهای نجات و تجهیزات خاص می باشد تا ما بتوانیم یک عملیات امدادی مؤثر را انجام دهیم، که لزوم آن شناخت و آشنایی با ابزار نجات است که با توجه به کاربرد، به دسته های زیر تقسیم می شوند:

ج-۱: ابزار ایمنی و هشدار: شما بعنوان یک امدادگر باید بدانید که اگر بر اثر بی احتیاطی و عدم استفاده از ابزار مناسب آسیب ببینید، مشکلات زیادی را برای خود و دیگر پرسنل امدادی بوجود می آورید، و توانائی لازم را جهت انجام عملیات از دست می دهید، پس همیشه قبل از شروع هر عملیات امداد و نجات ابتدا اقدامات لازم جهت ایمنی خودتان و مصدومین و دیگران را فراهم کنید. لباش ضد گاز با متعلقات، لباس ضد اسید، لباس کامل ضد اشعه، لباش ضد رادیو اکتیو، لباس کار، کلاه ایمنی، کفش ایمنی، عینک ایمنی، دستکشهای ایمنی، نقاب ایمنی، نوار ایمنی و خطر، کمربند ایمنی، مخروط شبرنگ، دستکش ضد ولتاژ، جلیقه فسفری، انواع ماسک:(بخارات مضر، گرد و خاک، آلودگی محیط، گازهای سمی و خطرناک، مجهز به سیلندر هوای فشرده، بلومان)،تابلوهای اعلام خطر(دستی و ثابت)، چراغ گردان و چشمک زن، بلند گو دستی، گوشی کم کننده صدا، دستگاه آزمایش گاز محیط، دستگاه آزمایش رادیو اکتیو محیط، کابل بر، فیوز کش، ولتاژ متر، ملاقه دسته بلند، چنگال بزرگ، قلاب نوک تیز، نوارچسب پهن، گوه، باند قیری، تخته های تثبیت وسایل ناپایدار، ابر بزرگ مستطیلی.

ج-۲: ابزار روشنایی: از دلائلی که باعث می شود تا ما نتوانیم طبق استاندارد های تعیین شده کار نمائیم، نبود نور کافی محیط می باشد، و بسیار مهم است که ما برای تمام عملیاتهایمان پیش بینی این مسئله را انجام دهیم. چراغ قوه (با باطری و لامپ اضافی)، چراغ هالوژنه، پرژکتور ثابت، پرژکتور دستی، پرژکتور مه شکن، هدلامپ(چراغ پیشانی)، چراغ روشنایی گازی، پیک نیک (باکپسول و توری اضافی)، چراغ روشنایی گازی بزرگ.

ج-۳: ابزار سبک دستبابی به مصدوم: این دسته از ابزار جهت عملیات رها سازی و دستیابی به مصدوم مورد استفاده قرار می گیرند، از خصوصیات این ابزار میتوان به فراوانی، قابل دسترس بودن، تعمیر و تأمین مجدد آسان، کم حجم بودن، قابل حمل بودن، و کم هزینه بودن آنها اشاره کرد.

دیلم(کوچک، بزرگ، متوسط)، پتک(سنگین، سبک)، تبر(کوچک، بزرگ)، تبرچندمنظوره، تایلیور، جک، طناب نجات، پلکان تاشو، قیچی فولادبر، بیل، بیلچه امدادی، کلنگ، سمبه، اره آهن بر، قلم تیزبر.
ج-۴: ابزار نیمه سنگین دستیابی به مصدوم: این دسته از ابزار کارائی بسیار بالایی را جهت انجام عملیاتهای رهاسازی و نجات دارند، ولی تمام آنها معمولاًپرحجم و حمل آنها نیاز به ماشینهای جداگانه ای بجز آمبولانس را دارد که به آنها ماشینهای نجات می گویند.

ابزار هیدرولیک: (موتور، جک، فک، قیچی و شلنگهای رابط)، ابزار برش یا سری برنال: (کپسول اکسیژن، کپسول گاز استیلن، کپسول گاز مایع، فندک، سری برش)، سنگ فرز، اره برقی یا بنزینی، ابزار جرثقیل: (جرثقیلهای دستی، تیفر، چین بلاک، وینچ، اهرم زنجیری، قرقره ساده و مرکب، انواع قلاب، طناب پنبه ای و نخی)، کیسه های نجات: (کیسه های ۷تایی یا۹تایی، کپسول اکسیژن، شلنگهای رابط، که از ۵/۱تا ۶۵تن را از زمین بلند می کنند)، انواع جکهای بزرگ بالا برنده، دستگاههای زنده یاب: (مدل اورتانگسگرات یا A082، مدل اوربیفونORBIPHON).

ج-۵: ابزار آبگیری و آبدهی: این دسته از وسایل جهت تخلیه یا انتقال آب و مواد مایع دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. پمپهای (آب کش، لجن کش، کف کش، اسید کش)، شلنگهای رابط از معمولی تا فشار قوی، اکاتور، تانکرهای آب از مخازن ۹۰۰ لیتری ثابت تا ۵۰۰۰ لیتری چرخدار و ۲۵ هزار لیتری ماشینی.

ج-۶: ابزار تعمیر سبک: جعبه ابزار کامل، کابلهای رابط، بکسل(طنابی، سیمی، نواری).

ج-۷: ابزار اطفاء حریق: خاموش کننده های دستی: (پودر و هوای خشک، پودر و گاز، گاز CO2 ، کف- هالوژنه، آب و گاز )، پتوی نسوز، سطل آتش نشانی، انواع سیستمهای ثابت اطفاء حریق و اعلام خطر حریق.

ج-۸: ابزار غواصی: لباس کامل ضد فشار (تابستانه و زمستانه)، کپسول اکسیژن، گیج اکسیژن (دیمن وال)، کفش غواصی(فین)، اشنوگل، فشارسنج، قطب نما، ساعت، دستکش، ماسک، کلاه، جوراب، خنجر.

ج-۹: تجهیزات کوهستان (کوهنوردی، سنگنوردی):

تجهیزات کوهنوردی:

کوله پشتی(یک روزه، چند روزه)، کیسه خواب، کفش(از مدل سبک کوهپیمائی تا مدل سنگین جهت برف)، کفش کوه اسکی، لباس پر(کت، شلوار، جوراب، دستکش)، لباس گرتکس، کلاه بوران، عینک (بوران، برف)، کلنگ، گرامپون، مینی گرامپون، پانچو، گتر، چادر، چراغ قوه، قطب نما.
تجهیزات سنگنوردی:

کوله پشتی سنگنوردی، کفش سنگنوردی، صندلی(تونیک)، کاسکت، کارابین(ساده، پیچ دار)، هشت فرود، طناب در قطرهای مختلف، نوار، یومار، کلوگر، شفت، ترایکم، فرند، قرقره مرکب، میخ(در شکلهای مختلف)، چکش سنگنوردی، توربیواک.

وسائل و تجهیزات به سه دسته کلی تقسیم می شوند:

الف)تجهیزات شخصی و انفرادی امدادگر

ب)تجهیزات امداد و کمک های اولیه

ج)تجهیزات نجات

الف)تجهیزات شخصی و انفرادی امدادگر:

شما به عنوان یک امدادگر باید بدانید بدلیل پراسترس بودن لحظات اولیه حوادث و اعزام، معمولاً بعضی از تجهیزات اولیه که هر امدادگر باید به همراه داشته باشد فراموش می شود، که نتیجه آن، بوجود آمدن مشکلاتی برای شما می باشـد. پس در زمان حرکت و اعزام دقت داشته باشید که حداقل، وسائل شخصی و تجهیزات انفرادی خود را به همراه داشته باشید.

تجهیزات شخصی آن دسته از وسائلی هستند که معمولاً هر امدادگر خودش تهیه می کند، تا در زمان اعزام به منطقه حادثه به همراه داشته باشد و در حفظ بهداشت فردی امدادگر بسیار مؤثر می باشد.

تجهیزات شخصی: ظروف غذا (بشقاب، قاشق، چاقو، دربازکن، لیوان) – مسواک و خمیردندان – حوله و صابون – کارت شناسایی – کبریت یا فندک – دمپائی – لباس اضافه – سوزن و نخ – کاغذ و قلم.

تجهیزات انفرادی نیز وسائلی هستند که معمولاً با توجه به نیاز هر عملیات و امکانات موجود در سازمان در اختیار نیروهای امدادی قرار می گیرد، تا آمادگی لازم را جهت انجام مأموریتهای امدادی داشته باشند.

تجهیزات انفرادی: کوله پشتی، کیسه خواب یا پتو، پوتین یا کفش مناسب، لباس امدادی(با توجه به فصل)، چراغ قوه، قمقمه، ماسکهای مجافظ، دستکشهای محافظ، جعبه کمکهای اولیه انفرادی، غذای فاسد نشدنی جهت ۲۴ ساعت.

ب)تجهیزات امداد و کمک های اولیه

بعد از اینکه امدادگر آماده شد، حالا نیاز به تجهیزات و ابزار لازم جهت ایجادآمادگی و انجام مأموریت را دارد، که یک بخش از این تجهیزات را وسائل امدادی و پزشکی تشکیل می دهند و البته شما تا حدود زیادی با آنها در دوره های قبل آشنا شده اید.

وسایل جعبه کمکهای اولیه: باند(سه گوش، نواری، کشی، توری)، گاز استریل، گاز وازلین)، سوزن قفلی، دستمال کاغذی، پنس و قیچی، آتل انگشت(فینگر)، ایروی (Air way)، ماسک مخصوص تنفس مصنوعی، ورقه های آلومینیومی استریل جهت مصدومین سوختگی، سرم شستشو، بتادین، چسب زخم ، چسب روی باند، ترمومتر ، چراغ قوه، دستکش استریل، دستکش یکبار مصرف.

تجهیزات امدادی شامل:

۱- دستگاه فشارسنج و گوشی پزشکی

۲- کیسه های آب سرد وگرم

۳- ملحفه

۴- انواع آتل چوبی

۵- آتل تمام تنه

۶- آتل نیم تنه

۷- انواع برانکار ( ساده . چرخدار کوچک، چرخدار بزرگ، سبدی، تاشو ساده، کوهستان)

۸- کیف احیا

۹-دستگاه زنده یاب

۱۰- تخت بیمار

۱۱- پاراوان

معرفی صنایع و تجهیزات پزشکی

تجهیزات پزشکی ولوازم مصرفی پزشکی

که می تواند یکبار مصرف باشد یا چند بار وطولانی مصرف باشد.
۱ – تجهیزات یکبار مصرف پزشکی :

عبارتست از فرآورده های یکبار مصرف پزشکی که به منظور دارورسانی به بیمار – تشخیص و یا کمک درمسیر بهبودی به کار گرفته شده وهر یک واحد بسته بندی آن صرفا جهت یک بیمار قابل استفاده باشد, به این فراورده ها جهت سهولت تجهیزات مصرفی اطلاق می گردد .
۲- ملزومات یکبارمصرف پزشکی :

عبارت است ازداروها – ملزومات وتجهیزات مصرفی که بخش های بیمارستانی به منظور تسریع در دسترسی اورژانس و جلوگیری از کمبود زمان های تعطیلی داروخانه با رعایت ضوابط ومستندات مربوطه ذخیره می نماید .
۳ – وسیله پزشکی در آیین نامه تجهیزات پزشکی ایران به شکل زیر تعریف میشود:
هرگونه وسایل، تجهیزات، ابزار، لوازم، ماشین آالا ت، وسایل کاشتنی، مواد، معرفها یا کالیبراتورهای آزمایشگاهی و نرم افزارها که توسط تولیدکننده برای انسان به تنهایی یا در تلفیق با سایر وسایل جهت حداقل یکی از اهداف زیر ارائه میگردد:
-تشخیص، پیشگیری، پایش، درمان یا کاهش بیماری
-تشخیص، پایش، درمان، تسکین، جبران یا به تعویق انداختن صدمه یا معلولیت
-تحقیق و بررسی، جایگزینی، اصلاح آناتومی یا یک فرآیند فیزیولوژیک
-حمایت کننده یا پشتیبانی کننده حیات
-کنترل بارداری
-تمیز یا ضد عفونی کننده و یا استریل کننده وسایل یا محیط برای اهداف پزشکی فراهم کردن اطلاعات برای اهداف پزشکی و تشخیصی به کمک آزمایشهاin vitro بر روی نمونه های گرفته شده از بدن انسانی تعریف شامل موادی که تاثیر اصلی یا هدف طراحی آن، بربدن بر پایه روشهای دارویی، ایمنی شناسی یا متابولیکی باشد نمیگردد.
اما میتوان به کمک چنین شیوه هایی به کار آن کمک کرد.کلیه وسایل، مواد، معرفها، کالیبراتورها، وسایل جمع آوری، نگهداری نمونه، مواد و محلولهای کنترل آزمایشگاهی و دندانپزشکی جزء
وسایل پزشکی محسوب میشود.
همچنین اداره کل تجهیزات پزشکی طبق تعریف فوق و بر اساس وظیفه قانونی تعیین شده در تبصره ۲ ماده ۱ از قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی، اقدام به تدوین فهرست تجهیزات پزشکی ایران بر اساس استاندارد بین المللی ۱۲۲ISO نموده است و لیست نهایی را تا پایان مرداد ۱۳ ارائه نموده است.
در اروپا
همچنین طبق تعریف آیین نامه وسایل پزشکی اتحادیه اروپا، هرگونه تجهیزات، ابزار، لوازم، مواد، یا نرم افزارهای لازم برای کاربرد مناسب تعیین شده توسط تولید کننده، به تنهایی یا در تلفیق با سایر وسایل جهت استفاده برای اهداف: تشخیص، پیشگیری، پایش، درمان یا کاهش بیماری تشخیص، پایش، درمان، تسکین، جبران یا به تعویق انداختن صدمه یا معلولیت تحقیق و بررسی، جایگزینی، اصلاح آناتومی یا یک فرآیند فیزیولوژیک کنترل بارداری ارائه میشود به گونه ای که تاثیر اصلی آن بربدن بر پایه روشهای دارویی، ایمنی شناسی یا متابولیکی انجام نپذیرد، اما ممکن است چنین
شیوه هایی به کار آن کمک نمایند.
در آمریکا
یک وسیله، دستگاه، ابزار، ماشین، اسباب، وسیله کاشتنی در بدن، معرف آزمایشگاهی ویا موارد مشابه و اجزا و لوازم جانبی آنها که: در مراکز رسمی یا دارونامه ایاالت متحده و یا متممهای آن به عنوان وسیله پزشکی شناخته شده باشد، برای تشخیص بیماریها یا دیگر حاالت، یا برای درمان، تسکین یا پیشگیری از بیماری در انسان یا حیوان، یا هدف آن اثر گذاری بر ساختار یا عملکرد بدن انسان یا حیوان است، اما هدف اولیه آن از طریق کنشهای شیمیایی در بدن انسان یا حیوان و یا متابولیسم بدن به دست نمیآید.طبقه بندی سطوح ریسک دو طبقه بندی اساسی برای محصولات پزشکی وجود دارد که اولین آن توسط FDAدر سال ۱۹۷۶ بنا نهاده شد . سپس در سال ۱۷۷۶ طبقه بندی جدیدی توسط اتحادیه اروپا درون دایرکتیو EEC معرفی گردید و پس از آن کانادا و سایر کشورها از آن تبعیت نمودند همچنین این مدل توسط گروه کار GHTF ثبت گردید.
طبقه بندی ایران
طبق ماده ده آیین نامه تجهیزات پزشکی ایران و ضوابط طبقه بندی وسایل پزشکی ایران، تجهیزات پزشکی از نظر سطح ریسک به ۱سطح طبقه بندی میشوند که این طبقه بندی الزامات قانونی ای که تولید کننده یا وارد کننده باید رعایت نماید را مشخص مینماید لذا وی موظف است از کالس خطر وسیله پزشکی ارائه شده آگاه بوده و اقدامات قانونی مربوطه را انجام دهد.
طبقه بندی آمریکا
سازمان غذا و دارو آمریکا فهرستی از عناوین ۱۱۹۶ نوع از تجهیزات پزشکی را که تحت ۱۶ تخصص پزشکی گروه بندی شده اند، ارائه میدهد. هر کدام از این وسایل بر پایه نیاز آنها به کنترل ایمنی و اثر گذاری به سه کلاس تعلق میگیرند. این سه کلاس عبارتند از:

I :کنترلهای عمومی – با معافیت – بدون معافیت ۹- کلاس
II :کنترلهای عمومی و کنترلهای ویژه – با معافیت – بدون معافیت ۱- کلاس
III :کنترلهای عمومی و تاییدیه پیش از فروش
کلاس I
کلاس I شامل وسایلی است که کمترین کنترلهای قانونی را نیاز دارند. پتانسیل ایجاد آسیب و خطر این وسایل برای بیمار یا کاربر حداقل است و در اغلب موارد دارای طراحی ساده تری نسبت به کلاسهای دیگر میباشند. پیاده سازی »کنترلهای عمومی« برای وسایل کالس I ضروری است. کنترلهای عمومی شامل موارد زیر میشوند:
ثبت نام و مشخصات شرکت تولید کننده، توزیع کننده، بسته بندی کنندههای مجدد و شرکتهایی که تغییراتی در عالئم وسیله ها میدهند، در سازمان غذا و دارو آمریکا ؛ثبت نام وسیله ای که برای فروش آماده میشود در سازمان غذا و دارو آمریکا ؛تولید وسیله مطابق با اصول و قوائد »شرایط تولید خوب«؛
برچسب گذاری وسیله براساس قوانین؛
ارائه اعلام پیش از فروش وسیله در صورت عدم معافیت وسیله از ارائه اعلام پیش از فروش.۳۹ درصد وسایل در کلاس I قرار میگیرند و ۹۳ درصد از این وسایل، معاف از ارائه اعلام پیش از فروش میباشند. وسایلی که در این کلاس جای دارند و معاف از ارائه اعلام پیش از فروش نیستند را وسایل رزرو شده مینامند. باندهای کشی، دستکشهای معاینه و ابزارهای دستی جراحی مثالهایی از وسایل کلاس I میباشند.
کلاس II
کلاس II شامل وسایلی است که کنترلهای عمومی و روشهای آن برای تضمین کیفیت و کارآیی این وسایل ناکافی است. بنابراین برای این وسایل علاوه بر پیاده سازی کنترلهای عمومی، کنترلهای ویژه نیز اجرا میگردد. اغلب وسایل پزشکی در این طبقه جای میگیرند. تعداد اندکی از این وسایل معاف از اعلام پیش از فروش میباشند. کنترلهای ویژه میتواند شامل نیازمندیهای ویژه برچسب گذاری، استانداردهای اجباری عملکرد و نظارت پس از فروش باشد. ویلچرهای برقی، پمپهای تزریق و مانیتورها در این کلاس جای دارند.
کلاسIII
حساسترین وسایل که کنترلهای سختگیرانه تری نیاز دارند در کلاس III جای میگیرند. معمولا هنگام استفاده از این وسایل جان بیمار به عملکرد آنها بستگی پیدا میکند. این وسایل میتوانند اهمیت فوق العاده ای در جلوگیری از ایجاد یا تشدید بیماری و یا خطر ایجاد بیماری یا آسیب به بیمار داشته باشند. در مورد این وسایل اطلاعات کافی برای نشان دادن ایمنی و اثربخشی مطلوب از طریق کنترلهای عمومی و ویژه به دست نمیآید، لذا از شیوه های علمی این اطلاعات را به دست آورده و درنهایت در صورت تایید ایمنی و اثربخشی وسیله، تاییدیه پیش از فروش صادر میشود. البته تمامی وسایل این کلاس برای فروش نیاز به تاییدیه پیش از فروش ندارند. آن دسته از وسایل پزشکی کلاس III که معادل وسیله ای هستند و قبل از ۲۹ می۱۹۷۶ با اعلام پیش از فروش مجوز ورود به بازار را دریافت کرده اند تا زمانی که سازمان غذا و دارو آمریکا نیازمندیهای جدیدی را اعلام نکرده است، فروششان معطوف به دریافت تاییدیه پیش از فروش نیست. طبقه بندی وسایل پزشکی بستگی به حیطه کاربرد وموارد مصرف آن نیز دارد. به عنوان مثال کاربرد مورد نظر یک تیغ جراحی، برش بافت است. اما ممکن است کاربردهای تخصصی تری بر روی برچسب آن نوشته شده باشد، مثال برای برش قرنیه. مواردمصرف میتواند بر روی برچسب آن و یا هنگام فروش وسیله و به صورت شفاهی عنوان شود. برای تعیین کلاس وسیله میتوان به لیست وسایلی که سازمان غذا و دارو آمریکا ارائه میدهد، مراجعه نمود. با یافتن کد وسیله مورد نظر، کلاس وسیله مشخص میشود.

صنایع ایران با وجود کادر مهندسی بسیار قوی ،‌تجهیزات تولیدی تخصصی و انحصاری ، تعهد و التزام پرسنل و مدیریت شرکت به امر کیفیت و تحویل به موقع ، همکاری با تولید کنندگان معتبر داخلی ، وجود شبکه گسترده فروش و خدمات باعث گردید این شرکت در مدت فعالیت چند ساله خود در زمینه های زیر سر بلند از انجام کلیه سفارشات در یافتی ، نامی نیک از تلاش صنعتگر ایرانی در صنایع داخلی بر جای بگذارد.

درباره تاریخچه ی پزشکی در ایران

 

پزشکی در ایران باستان
وقتی در کاوش‌های شهر سوخته سیستان جمجمه‌ای کشف شد که نشان می‌داد پزشکان آنجا در ۵۰۰۰ سال پیش عمل جراحی می‌کرده‌اند، مهر تایید دیگری بر قدمت پزشکی در ایران باستان زده شد. آن‌طور که در شاهنامه آمده رستم که اهل سیستان بود، با روشی پیشرفته به دنیا آمد که امروزه در جهان به سزارین مشهور است. هزاران سال بعد در دوران اسلامی هم ایرانیان به دنبال کشف راه‌های تازه‌تری در جهان درمان و پزشکی بودند؛ چنان‌ که در قرون وسطی کتاب‌های رازی و ابن‌سینا دست به دست در سراسر دنیا چرخید و ابن‌سین «Avecina» پدر پزشکی جهان نام گرفت.

پزشکی باستان,طب قدیم,تاریخ طب

– اولین پزشکان ایران باستان روحانیان بودند که به نام مغان مشهورند. مغان در بخش غربی ایران قدیم یعنی سرزمین ماد زندگی می‌کردند. درمان بیماری‌های روحی و جسمی مردم کار آنها بود؛ هم پزشک بودند، هم روان‌پزشک. با ذکر و دعا و سرود،‌ روان‌پزشکی می‌کردند و با دارو و چاقو، پزشکی.

– پزشکی در ایران قدیم به ۳ شاخه یا تخصص اصلی تقسیم می‌شد: دارو پزشکی (گیاه پزشکی)، جراحی (کارد پزشکی) و روان‌پزشکی. مادها در قدیم همسایه شرقی اروپایی‌ها بودند. اولین گیاهان دارویی از سرزمین ماد به غرب رفت و کلمه ماد (Media) بعدها ریشه وا‍ژه «Medicine» در زبان‌های لاتین شد.

– پزشکی ایرانیان چند تخصص فرعی هم داشت؛ چشم‌پزشکی (کحالی)، شکسته‌بندی (جباری/ ارتوپدی)، زایمان، حجامت (رگ‌زنی)، دام‌پزشکی، پزشکی قانونی (پزشکی دادیگ: داد به معنی قانون) و بیهوشی (هوش‌بری).

– رستم چون نوزادی بزرگ و سنگین بود با زایمان طبیعی به دنیا نمی‌آمد و به کمک جراحی با بریدن شکم مادرش رودابه متولد شد. اروپایی‌ها همین داستان را برای سزار پادشاه روم می‌گویند و به همین خاطر این نوع عمل به سزارین مشهور است. سزارین در عربی به «عملیه القیصریه» یا عمل قیصری ترجمه شده (قیصر همان سزار است). فرهنگستان زبان فارسی «رستم‌زایی» را به جای سزارین پیشنهاد کرده است.

– اولین بیمارستان‌های تاریخ در ایران و هند ساخته شدند. آنتیوخس دومین پادشاه سلوکی (۲۶۱-۲۴۶ پ.م) به درخواست اشوکا- پادشاه هند از سلسله مائوری -دستور داد که در سراسر ایران برای مردم و حتی چهارپایان بیمارستان بسازند.

خیلی از این ابزارآلات در شکل‌های پیشرفته‌تر هنوز در پزشکی کاربرد دارند. سمت چپ، تصویر قیچی و پنس و چاقو در یک کتاب خطی پزشکی به زبان عربی را می‌بینید . زبان علمی ایرانیان در طول هزار سال گذشته پهلوی، عربی و فارسی بود و به همین خاطر بسیاری از کتاب‌های پزشکی ما به زبان عربی است. ابزارهای بالایی هم مدل های قدیمی تری هستند که باستان شناسان پیدا کردند.

استاد داروساز روی کرسی استادی نشسته و یک گیاه دارویی را به شاگردش که روی تشکچه نشسته نشان می‌دهد.

ایرانیان در داروسازی هم تبحر داشتند. آن زمان داروسازان داروهای گیاهی را خشک کرده در هاون می‌کوبیدند و در ظرف‌های مخصوص نگه می‌داشتند. داروهای بدمزه را هم با شیرینی مخلوط می‌کردند تا تلخ نباشد.

در ایران قدیم پزشکان وقت و بی‌وقت کیف جادارشان را پر از دارو و ابزار پزشکی می‌کردند و به بالین بیماران می‌رفتند. مطب پزشکان که به آن محکمه می‌گفتند معمولا در منزلشان بود؛ به همین خاطر نام پزشک را به عنوان نام کوچه انتخاب می‌کردند تا نقش تابلوی مطب را بازی کند و همه آنجا را بلد باشند. نام بعضی از این پزشکان هنوز بر کوچه‌ها و محله‌های قدیم تهران باقی مانده است.

پزشکان در بیمارستان کنار تخت بیمار با هم مشورت می‌کنند؛ نمونه کامل یک کمیسیون پزشکی در ایران قدیم. استاد پیر و ریش سفید است. بقیه هم در حال کارآموزی یا مشورت درباره بیمار هستند. سبک این نقاشی هم جالب است. به پایه‌های تخت نگاه کنید؛ بالاتر از پای پزشکان انگار در هوا معلق است. این تصویر از نسخه خطی کتاب مقامات حریری متعلق به سال۷۳۴ هجری قمری است که در کتابخانه وین نگهداری می‌شود.

گیاه دارویی در چنین ظرف‌هایی نگهداری می‌شد. نور، بعضی از داروها را خراب می‌کرد و مثل شیشه‌های داروهای امروزی آنها را در ظرف‌های کدر و کوچک نگه می‌داشتند. جالب است که شیشه‌گری ایران بخشی از پیشرفتش را مدیون داروسازی است. زیبایی نقش و نگار گیاهی این ظرف و تناسبش با محتویات گیاهی هم نکته قابل توجهی است.
ازان، در راست جالینوس و در چپ شیخ الرئیس ابن‌سینا را با عبای دانشمندان ایران قدیم که هنوز روحانیان آن را حفظ کرده‌اند می‌بینیم. جالب است که عبای ایرانی پس از رنسانس، از مدارس قدیم ایران به غرب رفت و هنوز در جشن‌ها و مراسم رسمی دانشگاهی و فارغ‌التحصیلی، آن را می‌پوشند. حتی کلاه مربعی که بر سر می‌گذارند، اقتباسی از دستار استادان مدرسه‌های ایران قدیم است.
پزشکی در ایران باستان

آخرین صفحه قدیمی‌ترین اثر گیاه‌شناسی به زبان فارسی؛ جالب است که این کتاب اولین کتاب به زبان فارسی است که به دست ما رسیده. اسم این کتاب «الابنیه عن الحقائق الادویه» و مؤلف آن ابومنصور موفق هروی است.

این نسخه به خط اسدی طوسی است (که نامش را در این صفحه به خط خودش می‌بینید). اسدی خود از اولین فرهنگ‌نویسان فارسی است و کتاب لغت فرس او مشهور است.

به نظر، شبیه اسباب‌بازی می‌رسد اما در اصل، دستگاه روغن‌گیری است. آن زمان داروسازان از این ابزار برای گرفتن شیره و روغن گیاهان استفاده می‌کردند. این ابزار که مثل آبمیوه‌گیری‌های دستی کار می‌کند، مربوط به گیلان است.

این منطقه سرسبز و پرگیاه، مرکز داروسازی کهن ایران بود و هنوز پیرزنان گیلانی درس‌های باستانی طبابت را که به آن «گیله درمان» یا «گیله تجربه» می‌گویند، به یاد دارند.

شاخ رگ‌زنی و نیشتر رگ‌زنی. خون گرفتن از آن روش‌هایی بود که برای تصفیه و افزایش خون‌سازی بدن صورت می‌گرفت و آن را به ۲ روش انجام می‌دادند؛ زالو انداختن و رگ‌زدن. اول با بادکش جایی (معمولا در پشت بیمار) را متورم و آماده می‌کردند، بعد با تیغی که به آن نیشتر می‌گفتند آنجا را می‌بریدند.

شاخ حیوانات هم ابزار مکیدن خون بود. رگ‌زنی معمولا در حمام‌ها انجام می‌شد. قجرها زمان حجامت را برای قتل امیرکبیر در حمام باغ فین کاشان و زدن رگ او برای همین انتخاب کردند. نمونه این ابزار را هم در موزه تاریخ پزشکی تهران و هم در موزه حمام گنجعلی‌خان کرمان و حمام باغ فین کاشان می‌توانید ببینید.
پزشکی در ایران باستان

اگر به آن بریدگی مثلث‌شکل نگاه کنید، آثار اولین جراحی مغز در تاریخ را می‌بینید. این جمجمه متعلق به دختر ۱۳ ساله‌ای است که ۴۸۰۰سال پیش در شهر سوخته در سیستان زندگی می‌کرده. بیماری او باعث زیاد شدن فشار بر مغز می‌شده که برای درمان، جمجمه را سوراخ کرده‌اند. ترمیم استخوان‌ها نشان می‌دهد که دختر بعد از جراحی زنده مانده و عمل موفقیت‌آمیز بوده.

علت اصلی کمبود تجهیزات پزشکی

علت اصلی کمبود تجهیزات پزشکی

این روزها علاوه بر هزینه های سنگین درمانی، نبود و یا فرسوده بودن تجهیزات پزشکی به خصوص در مناطق شهرستانی بر مشکلات بیماران افزوده است به طوری که بیماران برای دریافت خدمات به بیمارستان‌های شهرهای بزرگ ارجاع داده می شوند. علت این موضوع را از زبان قاسم آب‌خضر رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی جویا شدیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا نیوز،خوشبختانه کشورمان ایران هر ساله در تمام زمینه‌های علمی پیشرو بوده است. مسئولان اذعان دارند جهش بزرگی در بخش پژوهش و فناوری به‌وجود آمده است و در زمینه تولید تجهیزات پزشکی نیز به موفقیت‎های بزرگی دست یافته‌ایم به طوری که ۵۰ درصد نیاز داخل در کشور تولید و به ۴۰ کشور دنیا صادر می‌شود.

اما با وجود این موفقیت‌ها همچنان شاهد فرسودگی و یا نبود تجهیزات پزشکی به خصوص در شهرستان‌ها هستیم. وقتی به یکی از مراکز درمانی رفته بودم بیمارانی را دیدم که از شهرستان‌های مختلف برای انجام آزمایش و دیگر خدمات درمانی به تهران آمده بودند شاید شما هم بار‌ها بیمارانی را در جلوی در بیمارستان دیده باشید که یا در چادر و یا در ماشین به سر می‌برند تا صبح زود بتوانند در صف‌های طولانی بیمارستان‌های دولتی برای انجام آزمایش و یا دیگر خدمات درمانی ساعت‌ها ایستاده باشند.

وقتی چند ماه پیش به نمایشگاه ایران هلث رفته بودم از اینکه تولیدات کشورمان را می‌دیدم و اینکه تصور می‌کردم همه مردم بدون هیچ نگرانی از کمبود تجهیزات می‌توانند به راحتی خدمات درمانی دریافت کنند بسیار خوشحال بودم ولی وقتی بیماران منتظر در صف را دیدم چراهای بزرگی ذهنم را درگیر کرد و جواب‌هایی که با آن چیزی که در نمایشگاه دیده بودم و از زبان مسئولان شنیده بودم بسیار متفاوت بود؟

چرا مردم کشورم به خصوص کسانی که در شهرستان‌ها زندگی می‌کنند از تولیدات کشورمان محروم هستند؟ چرا باید مجبور شوند راه طولانی را برای انجام یک آزمایش که به راحتی می‌توان ان را انجام داد به تهران، شیراز و دیگر شهر‌ها سفر کنند؟

وقتی از یکی از بیماران در خصوص دلیل مراجعه‌اش به تهران پرسیدم گفت: «پزشکم گفت که برای انجام آزمایش به تهران بیایم چون دستگاه‌های ما به دلیل فرسوده بودن چندان دقیق نیست و یا اصلا برخی از آزمایشات در شهرستانمان به دلیل نبود دستگاه انجام نمی‌شود.»

کمبود بودجه خدمات درمانی علت اصلی کمبود تجهیزات است
برای رسیدن به پاسخ سوالاتم به سراغ قاسم آب‌خضر رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی رفتم. وقتی سوالم را پرسیدم اینگونه پاسخ داد: «این موضوع ممکن است به علت عدم پشتیبانی دستگاه‌ها و یا خدمات پس از فروش و یا کمبود قطعات و مواد مصرفی و یا شلوغی مجموعه باشد که جوابگوی متقاضیان نیست.»

وی با بیان اینکه در حال حاضر از نظر وجود کالاهای پزشکی کمبودی نداریم گفت: «در ماه‌های گذشته کمبود وجود داشت ولی الان مرتفع شده است. ممکن است در برخی کالا‌ها و قطعات به دلیل مشکلاتی در ترخیص، ورود کالا و تولید آن مشکل داشته باشیم ولی این موضوع مشکلی است که در تمام صنایع وجود دارد.»

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی کمبود بودجه خدمات درمانی را علت اصلی این مشکلات دانست و اینگونه توضیح داد: «متاسفانه کمبود بودجه باعث اعتراض مسئولین وزارت بهداشت و مدیران بیمارستان‌ها شده است. امیدواریم دولتمردان به این موضوع توجه داشته باشند و سریع‌تر به آن رسیدگی کنند.»

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه کمبود بودجه موجب اختلال در خدمات پشتیبانی و پس از فروش شده است توضیح داد: «وقتی دولت به شرکت‌ها بدهکار است آنان نیز با وضعیت رکود اقتصادی مواجه می‌شوند و قطعا از کیفیت کارکاسته شده و کمبود خدمات و مواد مصرفی را در پی خواهد داشت.»

آبخضر با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد از هزینه‌های درمان بر دوش مردم است ادامه می‌دهد: «وقتی کالایی در بیمارستان وجود نداشته باشد پزشک مجبور می‌شود که بیمار را به مرکز دیگری ارجاع دهد. از اینگونه مسائل در دوران گذشته هم داشته‌ایم و آن را مرتفع کرده‌ایم.»

وقتی از رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی در خصوص فرسوده بودن تجهیزان پرسیدم اینگونه پاسخ داد: «هر کدام از دستگاه‌ها شاخص خود را دارد و عمر مفید هر دستگاه مشخص است ولی در کشور ما از عمر مفید دستگاه دو برابر استفاده می‌کنند.»

بودجه بیمارستان‌ها در بهترین حالت کفاف تعمیر تجهیزات را می‌دهد
همچنین محمد حسین قربانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی،گفته بود: «بسیاری از‌ مراکزی که با کمبود مواجه هستند با خرابی‌های طولانی مدت در تجهیزات پزشکی مواجه بوده و ماه‌ها برخی از بخش‌های بیمارستانی به علت نقص تجهیزات تعطیل می‌شود.»

به گفته وی، در حال حاضر، درصد بالایی از درآمد‌های بیمارستانی از اعمال جراحی به دست می‌آید که روزانه در این مراکز و در واقع از جیب مردم، انجام می‌شود. در بهترین حالت بودجه تخصیص پیدا کرده به این بیمارستان‌ها از سوی دولت به نگهداری تعمیر تجهیزات کفاف می‌دهد. البته بخش عمده‌ای از همین درآمد‌ها هم صرف پرداخت دستمزد پرسنل شده و همین مسئله باعث بروز تعطیلی در بخش‌های بیمارستانی به علت خرابی تجهیزات خواهد شد.

در شرایطی که بیماران به خصوص بیماران شهرستانی تحت فشار هزینه های درمانی هستند از سوی دیگر باید مسیرهای طولانی را برای انجام یک ازمایش ساده طی کنند که خود هزینه آنان را چندین برابر می کند.حال باید دید که مسئولان در قبال این موضوع چه پاسخی خواهند داد تا شاهد سرگردانی بیماران نباشیم؟

 

صفحه قبل 1 صفحه بعد